Maatschappelijke diensttijd (MDT) is een programma van het ministerie van OCW, in samenwerking met jongeren, scholen, maatschappelijke organisaties en gemeenten. Tijdens dit programma ontwikkelen jongeren hun talenten, ontmoeten ze nieuwe mensen en doen ze tegelijkertijd iets voor een ander. Erik-Jan Hakvoort is geschiedenisdocent op Guido Arnhem en heeft zich drie jaar geleden al aangesloten bij MDT: “Ik ben docent geworden omdat ik mij wil inzetten voor de nieuwe generatie. Ik word erg blij van de invulling die MDT kan zijn van goed onderwijs.”
Binnen het onderwijs kan MDT bijdragen aan verschillende onderwijsdoelen. Denk aan burgerschap, loopbaanoriëntatie, het voorkomen van vroegtijdig schoolverlaten of het bevorderen van de mentale gezondheid van leerlingen. “Ik zie leerlingen soms afhaken omdat ze toevallig beter zijn in praten, schilderen of zingen dan in schrijven. Het onderwijs moet meer draaien om socialisatie en persoonsvorming. MDT kan daarbij helpen”, vertelt Erik-Jan. Hij ziet zijn leerlingen écht groeien dankzij hun MDT-trajecten. “Een jongen uit mijn klas ging na zijn vmbo verder op de havo, maar ontdekte na een half jaar toch naar het mbo te willen. In de tussentijd ging hij MDT doen op een sportschool. Hij geeft nu voedingsadviezen en zijn opleiding sluit daar straks naadloos op aan. Dat vind ik echt mooi.”
Verbinding met de buitenwereld
De school staat midden in de maatschappij, maar doorgaans is er niet veel verbinding met de buitenwereld. MDT verrijkt het onderwijs door maatschappelijke organisaties aan scholen te verbinden. Erik-Jan: “De middelbare school mag meer gaan over ervaren in de samenleving, dan alleen over theorie en vaardigheden binnen de muren van een school. Leerlingen kunnen met MDT buiten het schoolgebouw leren, onder begeleiding van de maatschappelijke organisatie. Dat verlicht ook nog eens de werkdruk in het onderwijs.” Dit helpt jongeren ook bij het vormgeven van hun toekomst. Erik-Jan: “Het helpt hen in hun studiekeuze, omdat zij door deze praktijkervaringen een beter beeld krijgen van waar zij goed in zijn.”
In de praktijk
Hoe je als school MDT inzet, dat bepaal je zelf. “Het is altijd een verbreding van de opleiding van de jongere,” vertelt Erik-Jan enthousiast. “Zo kan een mbo-student iedere week op pad gaan met diens maatje, deels tijdens het vak burgerschap en deels in de eigen tijd. Of een vmbo-klas gaat elke dinsdagmiddag kinderen met een taalachterstand voorlezen.”
MDT-kort
Al ruim 60.000 jongeren en ruim 5.000 organisaties doen mee met MDT. Sluit jij ook aan met jouw onderwijsinstelling? Ontdek wat MDT voor jouw jongeren en school kan betekenen! Via de subsidieoproep ‘MDT-kort in het onderwijs’ kun je nu een kortlopend MDT-project organiseren.
Kijk voor meer informatie op www.doemeemetmdt.nl/organisaties
Dit artikel is verschenen in PrimaOnderwijs nr. 3 'Ga voor ontwikkeling én groei'.
Reacties