Het digitale platform Skillsdojo laat basisschoolleerlingen missies uitvoeren op het gebied van taal/lezen, rekenen en wereldoriëntatie. Tegelijkertijd doen de leerlingen belangrijke digitale vaardigheden op. Het mes snijdt hiermee aan twee kanten: het vaste lesprogramma wordt verrijkt met nieuwe tools en leerlingen werken aan hun digitale geletterdheid.
De filosofie achter Skillsdojo is dat digitale vaardigheden perfect zijn te integreren binnen het curriculum. Zo maak je elke les rijker, leuker en leerzamer. Elke missie begint met een korte instructievideo met heldere uitleg. Op basis daarvan gaat de leerling zelfstandig aan de slag.
Betekenisvolle context
Zes jaar geleden ontwikkelde Jeroen Storm, toen nog werkzaam bij de Open Universiteit, Skillsdojo. De kring gebruikers groeide snel. Ook het aanbod van missies nam jaarlijks toe. Steeds meer scholen werken nu met Skillsdojo. Inmiddels is het digitale platform onderdeel van NBD Biblion, een van de organisaties die leesbevordering en leesplezier stimuleert. Niet verwonderlijk dus dat Skillsdojo ook voorziet in verschillende missies op dit gebied.
Wendie van der Aa is leerkracht en taal- en leesspecialist. “Als ik in de klas op het digibord ‘missies’ aan-kondig, worden mijn leerlingen al helemaal wild van enthousiasme”, vertelt ze. “De missies van Skillsdojo bieden een betekenisvolle context die kinderen van nu aanspreekt. De digitale mogelijkheden maken de beleving veel groter en leveren ook een bijdrage aan hun digitale geletterdheid.”
App van je favoriete boek
Als voorbeeld geeft Wendie de missie ‘Maak een app van je favoriete boek’. “Met die missie kun je de aloude boekpresentatie vervangen. De leerlingen maken
zelf iets met beeld en geluid, vaak interactief. Ik merk dat leerlingen daardoor veel specifieker naar boeken gaan kijken. Ze willen natuurlijk een fantastische app ontwikkelen. Daarom gaan ze niet over één nacht ijs bij hun boekkeuze. Ook pluizen ze het gekozen boek helemaal uit.” De kritiek dat leerlingen al genoeg op een schermpje werken, weerspreekt Jeroen graag. “Met de instructievideo zetten we leerlingen zo snel mogelijk in de denkstand. De missies zijn gekoppeld aan betekenisvolle voorbeelden uit hun directe leefwereld en triggeren leerlingen om zich te verdiepen. Als ze aan de slag gaan, is het vaak een mix van onderzoek doen, opdrachten maken op werkbladen, in boeken duiken, ontwerpen, tekenen en uiteindelijk een digitaal product of prototype maken.”
Wendie kan dat beamen. “Bij de missie ‘Programmeer een interactief verhaal’, bijvoorbeeld, gaan leerlingen uitgebreid in boeken op zoek naar personages en verhaallijnen.” Ze ziet het digitale eindproduct als kers op de taart. “Ik ervaar dat leerlingen meer plezier beleven aan het bezig zijn met boeken. Skillsdojo biedt prima mogelijkheden om lezen op een manier te stimuleren die past bij deze digitale tijd.”
Gebruikmaken van Skillsdojo?
Een aantal missies van Skillsdojo is kosteloos te gebruiken. Wil je daarna meer, dan is er ook Skillsdojo+, waar wel kosten aan verbonden zijn. Skillsdojo biedt schoolteams inspiratiesessies, waarin leerkrachten ervaren hoe het digitale platform werkt en hoe de missies in te zetten zijn in het eigen curriculum.
Meer informatie vind je op www.skillsdojo.nl/po
Dit artikel is verschenen in PrimaOnderwijs nr. 1 'Basisvaardigheden'
Reacties