'De leesresultaten blijven achter, dus wat gaan we doen met begrijpend leesonderwijs?’ Dit was de vraag in de openingsvergadering van vorig schooljaar bij Christelijke Daltonschool De Rank in Deventer. Interim-directeur Jurgen Bruggeman analyseerde de situatie en besloot uiteindelijk de hulp in te roepen van de CED-Groep. “We hebben inmiddels prachtige opbrengsten en de lijn stijgt nog.” Jurgen en juf Naomi van groep 7 vertellen hoe dit is gegaan.
Waarom waren de resultaten niet optimaal? Om die vraag te beantwoorden, voerde Jurgen een nulmeting uit. Daarvoor bezocht hij alle klassen. De school werkte op dat moment met twee methodes, waaronder Nieuwsbegrip. Jurgen constateerde al snel dat de methodes niet eenduidig werden gebruikt. “De kracht van een methode ligt echt in het gebruik ervan”, zegt Jurgen. “Uiteindelijk hebben we besloten om volledig met Nieuwsbegrip te gaan werken. Dat zit beter in elkaar en de teksten zijn mooi en actueel. Ik heb op een andere school ook goede ervaringen opgedaan met Nieuwsbegrip en met de begeleiding van Yvet van Noordt van de CED-Groep. Dus ik belde haar.”
Onder leiding van onderwijsadviseur en trainer Yvet van Noordt ging het team na de herfstvakantie aan de slag. Na een gezamenlijke aftrap volgde een aantal trainingsbijeenkomsten, waarin iedereen de basisprincipes van Nieuwsbegrip kreeg aangereikt. Werken met het digibord, de lesopbouw, modelen: het kwam allemaal aan bod. Daarna bezocht Yvet samen met directeur Jurgen en de intern begeleider iedere leerkracht twee keer met een klassenbezoek. “We observeerden een half uur met een kijkwijzer, waarna we aansluitend een feedbackgesprek voerden met de betreffende leerkracht”, vertelt Jurgen. “Het werkt het beste als er zo min mogelijk tijd tussen zit, dus dat heb ik gefaciliteerd. Voor iedere leerkracht is vervanging geregeld, zodat we meteen na de lesobservatie in gesprek konden.”
Leren loslaten
Naomi is de leerkracht van groep 7. Zij is blij met het traject en met de opbouwende feedback die ze van Yvet heeft gekregen. “Ik had nog niet veel kennis van Nieuwsbegrip en begrijpend lezen is een moeilijk vak. Als kind vond ik het zelf ook lastig. Daarom ben ik extra gemotiveerd om de kinderen zo goed mogelijk te begeleiden. Ik kan nu bieden wat ik vroeger zelf heb gemist. Aan de kinderen merk ik vooral dat ze enthousiast zijn over de Nieuwsbegriplessen, omdat ze zo goed aansluiten bij wat ze leuk vinden. Het EK bijvoorbeeld. Daar weten ze zelf veel van, maar dan ontdekken ze toch wat nieuws. Dat komen ze me dan trots vertellen. Mijn belangrijkste inzicht was dat ik veel voorzegde. Ik moet meer uitleggen, dacht ik steeds. Dat idee heb ik leren loslaten, en nu lossen de kinderen veel meer samen of zelf op. Het was voor mij confronterend en voor de kinderen even wennen.’
Dan is natuurlijk de vraag: wat heeft de begeleiding opgeleverd? Jurgen is een tevreden directeur. “We hebben prachtige opbrengsten, blijkt uit de niet-methodegebonden tussentoetsen. Ze komen weer in lijn met wat je mag verwachten van een school met onze schoolweging. Bij Naomi heeft meer dan de helft van de klas een bovengemiddelde groei doorgemaakt. Als die lijn wordt doorgezet, komt haar groep ruim boven de inspectienorm. Goede begeleiding zorgt echt voor betere leerkrachten. Inmiddels hebben alle groepen een verbeterplan. En iedere leerkracht heeft antwoord gegeven op de vraag: welke leergroei wil ik zien in mijn groep? Daar gaan ze nu mee verder.”
Coaching en feedback
Yvet kijkt met plezier terug op de ontwikkelingen in de school. “Iedere school en iedere professional vindt scholing belangrijk. Maar wat niet iedereen zich realiseert, is dat persoonlijke feedback en coaching daarbij zo essentieel is. Ja, een training geeft een goede basis. Maar het is de persoonlijke feedback die uiteindelijk het meeste effect geeft. Zeker bij z’n complexe vaardigheid als leesonderwijs is dat het geval. Uit onderzoek blijkt dat de didactische basisvaardigheden van leerkrachten tijdens de eerste vijf jaar van hun loopbaan sterk kunnen verbeteren. Naomi valt in deze categorie en ik heb inderdaad veel groei bij haar gezien. Ze weet nu precies welke elementen van Nieuwsbegrip zij kan gebruiken om haar lessen beter te maken.
Ze houdt het lesdoel en het leesdoel vast, modelt, bewaart het overzicht, blijft bij haar koers en differentieert goed. Ik zie aan haar lessen dat ze begrijpt waar het over gaat.”
Kan jullie leesonderwijs ook een boost gebruiken?
We helpen je graag, met trainingen en begeleiding. Zo zorgen we samen voor het allerbeste leesonderwijs.
Via deze pagina kom je meer te weten over trainingen en begeleiding.