De diepte in met Nieuwsbegrip
Ik weet nu dat Nieuwsbegrip kerndoeldekkend is
Honderden enthousiaste gebruikers van Nieuwsbegrip volgden de eerste bijeenkomst van de gloednieuwe, gratis cursus Coördinator Nieuwsbegrip. Maar liefst een 8,1 kreeg de cursus als rapportcijfer. Wat leer je precies, en wat maakte dit eerste deel van de cursus zo interessant? We vragen het aan Corrien Bakker, leerkracht groep 5/6 van basisschool Het Mozaïek in Haren.
Waarom heb je je ingeschreven voor de cursus?
“Ik heb er niet lang over nagedacht. Toen ik hem voorbij zag komen, klikte ik meteen op ‘ja, ik doe mee’. Het was voor mijn collega’s ook vanzelfsprekend dat ik de coördinator Nieuwsbegrip zou worden. Ik kende Nieuwsbegrip van mijn vorige school en heb het bij Het Mozaïek geïntroduceerd. We werken er inmiddels al jaren mee, maar ik wist: er zit zo veel in Nieuwsbegrip, we kunnen er vast nog meer uithalen.”
Wat verwachtte je van de cursus?
“Ik hoopte te ontdekken: gebruiken we Nieuwsbegrip zoals het hoort? Waar kunnen we alles vinden op de uitgebreide site? Missen we niks? Maar ik was ook benieuwd naar de visie erachter. Waaróm zit het zo in elkaar? Met dit alles wil ik mijn collega’s nog enthousiaster maken en er zeker van zijn dat we alles eruit halen wat erin zit. De eerste bijeenkomst was meteen heel fijn. We hebben naar de site gekeken en ik weet nu precies waar ik alles kan vinden. Ook weet ik voor welke doelen ik bepaalde onderdelen kan gebruiken. En er is veel informatie gegeven over de visie achter Nieuwsbegrip. Ik heb driftig mee zitten schrijven. Veel dingen kon ik de volgende dag al toepassen in de klas en overbrengen op collega’s.”
Wat kon je de volgende dag al anders doen?
“Het A3-werkblad Actief lezen bijvoorbeeld. Dat was nieuw voor mij. Ik dacht meteen: dat is een mooie voor ons. De Nieuwsbegriptekst leg je in het midden. Links en rechts ervan staan de sleutelvragen en de moeilijke woorden. De leerlingen kunnen makkelijk tekst aanstrepen, pijlen trekken en de betekenis van de moeilijke woorden opschrijven. Aan de andere zijde noteren ze het antwoord op de sleutelvragen. Hierdoor houden de leerlingen steeds connectie met de tekst. Ze vinden het heel fijn, geven ze aan. Ik heb meteen een voorbeeld van het werkblad op ons leerkrachtenbord gehangen. ‘Hee, dit vinden we handig, waar vind je dat?’. En zo heb je meteen een goed gesprek in de personeelskamer.”
Waar heeft het team behoefte aan?
“Onze school heeft een slimme leerlingenpopulatie. Er is weinig taalachterstand, de woordenschat is prima en de uitstroom naar het vwo is hoog. De meeste leerlingen kunnen dus wel wat aan. In groep 5 gebruik ik al B-teksten. We willen ons leesonderwijs nog beter gedifferentieerd aanbieden. Daar gaan we in de volgende bijeenkomst dieper op in, dus daar kijk ik naar uit. We hebben al wat artikelen gekregen om te lezen en gaan onderzoeken hoe onze groepen zijn gevormd. We hopen uiteindelijk de toetsscores nog verder in de lift te krijgen. We willen de lat hoog leggen, voor iedere leerling.”
Wat was je grootste inzicht?
“Met Nieuwsbegrip heb je alles wat je nodig hebt om kerndoeldekkend te werken. Dus we zijn gaan kijken: wat zijn alle doelen en wat kunnen we laten vallen
van onze taalmethode? Zo creëren we meer tijd voor Nieuwsbegrip. Als we alleen maar Nieuwsbegrip gebruiken, zorgt dit voor meer lijn in de lessen en kunnen we meer verdiepen. Het wordt dan een geheel, zonder hapsnap taalactiviteiten. Het zorgt voor rust. En nu we weten dat Nieuwsbegrip de kerndoelen dekt, durven we dat ook te gaan doen.”
Heb je tips voor mensen die overwegen de cursus Coördinator Nieuwsbegrip te gaan doen?
“Ik zou zeggen: niet te lang twijfelen, gewoon dóen. Je kunt er echt veel uithalen. Nieuwsbegrip is een hele mooie methode. Het biedt zo veel dat het de moeite loont om de mogelijkheden heel goed door te nemen. Dan weet je zeker dat je alle opties benut. Daarnaast is het waardevol om op school een vaste collega te hebben die als vraagbaak kan dienen en af en toe eens meekijkt: doen we het zoals het is bedoeld? Zijn er nieuwe dingen ontwikkeld? Als iedere leerkracht dat zelf moet doen, dan komt het er vaak niet van en blijft alles bij het oude. Nu zijn we weer helemaal enthousiast en kunnen we er lekker tegenaan.”
Dit artikel is verschenen in PrimaOnderwijs nr. 3 'Professionalisering'
De nieuwste artikelen wekelijks in je mail? MELD JE AAN voor de PrimaOnderwijs nieuwsbrief.
Reacties