LKCA en Stichting Lezen hebben de resultaten van een gezamenlijk onderzoek in een rapport gepubliceerd: ‘Werken met verhalen: inspirerende combinaties van leesbevordering en cultuureducatie’. Uit het onderzoek blijkt dat cultuureducatie en leesbevordering goed aan elkaar zijn te koppelen. Beide leergebieden kunnen van elkaar profiteren, waardoor de opbrengst voor leerlingen groter is.
De twee leergebieden worden dichter bij elkaar gebracht door te werken met verhalen, literatuur en poëzie. Activiteiten rond leesbevordering lenen zich bij uitstek om, naast het ‘belevend lezen’, ook aan de literaire ontwikkeling van kinderen te werken. Zij genieten van verhalen en leren tegelijkertijd hoe een verhalende tekst in elkaar zit. Bij cultuureducatie kan een verhaal de functie hebben om te leren emoties te uiten, je in te leven en het verhaal op een andere manier te verwerken dan via taal.
Beide leergebieden kunnen aan elkaar worden gekoppeld door bijvoorbeeld bij leesbevordering ook niet-verbale verwerkingsmanieren te gebruiken en door bij cultuureducatie een boek als uitgangspunt te nemen.
LKCA en Stichting Lezen startten begin 2020 een samenwerking om een sterkere verbinding tot stand te brengen tussen leesbevordering en cultuureducatie in het onderwijs. Hiermee wordt invulling gegeven aan de wens van de Tweede Kamer en het vorige Kabinet om tot een nauwere afstemming te komen tussen de programma’s ‘Cultuureducatie met Kwaliteit’ en ‘de Bibliotheek op School’.