‘Juf, begrijp je dan niet dat ik net wakker ben?’ In een vlaag van (kennelijke) verstandsverbijstering pas ik de planning van de dag aan in verband met toetsen en sneeuwval. De uitleg hierover blijkt te langdurig, informatie wordt nog niet echt opgenomen door de pre-pubers. Veel kinderen willen ‘gewoon’ lezen. Een half uur, net als alle andere ochtenden van de schoolweek. Ik besluit zelf ook te gaan lezen en al snel is het stil in de klas. Naast lezen is dit dus gewoon een heerlijk half uur om wakker te worden. Stukje maatwerk van mijn kant waar ik toch bijna van zou afwijken.
Nu is maatwerk een veelbesproken onderwerp in onderwijsland, net als het digibord, het digitaal leren, lessen rondom burgerschap en vakinhoudelijke aspecten, zoals het bevorderen van leesmotivatie.
De onderwerpen passen allemaal binnen de innovaties in het onderwijs. Uit onderzoek blijkt, gelukkig, dat veel scholen innovatie of anders gezegd de vernieuwingen binnen het onderwijs op eigen initiatief laten plaatsvinden. De uitvoering van de vernieuwingen wordt gezien in de afzonderlijke domeinen (taal/ rekenen/ opvang/ voorschoolse educatie), maar ook zeker in samenhang. Plannen die enthousiast worden gemaakt, worden grotendeels ook in de praktijk gebracht. Belemmeringen zijn er genoeg, ook blijkt een innovatie niet altijd een vernieuwing, maar toch …. zonder overwegingen en beweging zou het werk als onderwijzer er toch heel anders uitzien.
In de klas brengen we ook op korte termijn vernieuwingen aan; zo leest mijn leerling met dyslexie zijn boek, maar hoort hij het verhaal ook via z’n stoere zelf
gekochte oortjes. Mijn leerling voor wie een schooldag voornamelijk wordt ervaren als een dag vol prikkels en gedoe kiest elke dag even een momentje om heerlijk alleen te zijn. En waar ik bijna elke dag het zonnescherm vergeet te bedienen wordt die taak nu, op eigen verzoek, uitgevoerd door één van m’n jongens.
Vier kinderen die moeite hebben met spelling kiezen, zonder bemoeienis van mij, zelf een spellingcategorie uit waar ze extra mee willen oefenen. Ook het bedenken van oplossingen voor ‘problemen’ laat ik grotendeels bij de kinderen en verder probeer ik flexibel mee te bewegen met alles wat er tijdens een schooldag plaatsvindt.
We onderzoeken wat werkt, passen de zaken soms wat aan en de kinderen doen echt wat met de adviezen die dan ‘ineens’ komen van juf. ‘Grappig hoe jij dat bedenkt juf’.
‘Je mag de planning wel aanpassen hoor juf, maar we gaan eerst lezen. Wat werkt dat werkt toch?’. Dat lezen. Stilte aan het begin van de dag. Soms een vertelmoment na afloop. Meningen over gelezen gedeeltes. Woorden voorzien van betekenis. Vooral lezen. En wakker worden.
@_jufb_
Reacties