Als leraar ga je voor kwaliteit in je vak en het optimaal gedijen van je klas. De Onderwijsdesk helpt je met advies en cursussen.
Emmeliek Boost, gezondheidspsycholoog en auteur van het boek Win-Win Werk en Gezin vindt dat de werkwijze qua burgerschap moet aansluiten bij de specifieke uitdagingen die leerlingen op die school hebben. Waar worden zij mee geconfronteerd?
Hoe kan ik een bijdrage leveren aan goed burgerschap in de klas?
Gijs, docent VMBO, Assen
Een samenhangend burgerschapscurriculum is afgestemd op wat de leerlingen nodig hebben. Daarbij is de hoofdvraag ‘wat zijn dan de uitdagingen voor deze leerlingen, waar jij les aangeeft?’. Zijn er bijvoorbeeld risico’s wat betreft burgerschap die specifieke accenten vereisen? Denk bijvoorbeeld aan leerlingen die geconfronteerd worden met agressie, onverdraagzaamheid, ongewenste intimidatie en/of discriminatie.
Daarnaast spelen de actualiteit, en hoe de school in de wijk samenwerkt een belangrijke rol. Zorg dat de gekozen werkwijze aansluit bij de actualiteit, en ook verbonden is met de leerdoelen. Op deze manier leren leerlingen burgerschapscompetenties toe te passen in voor hen relevante situaties.
TIP Maak gebruik van film, wellicht biedt deze link je nieuwe aanknopingspunten: https://www.diversion.nl/cases/gelijk-gelijk.
Schrijf de thema’s uit de film vooraf op losse correspondentiekaarten en verspreid deze kaarten in de klas, met de opdracht dat iedere leerling (anoniem) een gedachte of reactie n.a.v. het thema in één zin opschrijft. Zijn alle themakaarten bij de leerlingen langs geweest, leg dan alle kaarten op de grond en laat leerlingen erlangs lopen zodat zij alle reacties kunnen lezen en vraag hen een rangorde van relevantie erin aan te brengen. Deze rangorde is pas compleet wanneer de laatste leerling ook zijn/haar rangorde heeft kunnen aangeven. Als docent heb je nu draagvlak om de voor de klas meest aansprekende onderwerpen aan te kaarten. Veel succes!
Heb je tips voor leerlingen die sinds Corona gedemotiveerd zijn en onderpresteren? Janny, docent HAVO, Geleen
In het VO en het praktijkonderwijs blijken de leervertraging, de motivatie om te leren en het mentaal welzijn een grote zorg te zijn. Bij leervertraging gaat het vooral om de cognitieve vaardigheden in begrijpend lezen, spellen en rekenen-wiskunde.
Maar als leerlingen niet meedoen met de les, weinig vertrouwen in zichzelf hebben, snel opgeven, schoolwerk niet maken of afraffelen en/of druk zijn met hun omgeving en niet met leren en schoolwerk, dan gaat de lesinstructie het ene oor in en het andere uit. Juist in dit eerste kwartaal van het schooljaar zou je daarom als prioriteit de focus op de motivatie en het welbevinden van de leerlingen moeten leggen, waarbij je de lesinhoud vervolgens stap voor stap toevoegt.
TIP 1 Vergroot je skills door je in te schrijven voor de driedaagse cursus De positieve school begeleid door René Lous startend op donderdag 17 november a.s. Op een positieve school wordt geleerd, maar vooral actief gewerkt aan het versterken van het welbevinden. Kortom, een school waar leerlingen en docenten kunnen leren én floreren! De 3-daagse cursus is wetenschappelijk onderbouwd en helpt je om van jouw school samen een positieve school te maken.
TIP 2 De eendaagse cursus Begrijp gedragsproblemen (VO en MBO) van dr. Annematt Collot D’Escury biedt inzichten, tips & tools om, om te gaan met o.a. dwars, brutaal, ongemotiveerd of agressief gedrag. Een inspirerende cursus, gericht op de lespraktijk met vooral aandacht voor het ombuigen van dat lastige, negatieve en les ondermijnende gedrag in de klas. Eerdere cursisten noemden de cursus ‘een absolute energizer voor jezelf, waarmee je maandag met een opgeladen accu de week opstart!’
Vrijdag 9 december 2022 van 09:45- 15:45 uur.
Een greep uit de cursusladder november 2022 - maart 2023
Online en Coronaproof op onze locatie
Mindset
1-daagse curus
Perfectionisme, tegenslagen, opgeven en meer
Een groeimindset en groeitaal in de les
do. 29 november (PO & VO)
René Lous
Begrijp Gedragsproblemen
1-daagse cursus
Agressief, brutaal, ongehoorzaam en ongemotiveerd gedrag
vr. 9 december (VO & MBO)
dr. Annematt Collot D'Escury-Koenigs
Onderpresteren
1-daagse cursus
Voorkomen en terugdraaien met het 6-stappenplan
di. 13 december (PO & VO)
René Lous
Rekenspecialist
6-daagse cursus
Rekenproblemen lokaliseren, rekenvaardigheden versterken en meer
start wo. 25 januari (VO & MBO)
start di. 4 april (PO)
drs. Marije van Oostendorp
Lees- en Taalspecialist
6-daagse cursus
Lees- en spellingsproblemen, TOS, meertaligheid, zorgniveau 2 en 3 en meer
start vr. 24 maart (PO)
drs. Marije van Oostendorp
Madelon van den Boer
Elise de Bree
Kijk voor meer cursussen en cursusdata op: