In de nieuwste podcast serie ‘Learning Out Loud’ gaan Steffi Waslander en Thomas van den Berg in gesprek met hun gast Barend Last over Blended Learning. "Blended learning is niet alleen een methode, maar een reis naar een diepgaandere vorm van onderwijs. In deze reis gaat het niet alleen om het combineren van verschillende leermethoden, maar om het visualiseren van de leerervaring, het benutten van tijd op een effectieve wijze en het integreren van toetsing in het leerproces” vertelt Barend Last.
"Ik hoop dat we over 5 jaar niet meer over blended learning hebben, maar over genoeg goed onderwijs", aldus Barend Last. Tijdens de podcast deelt Barend Last zijn inzichten over het belang van een holistische benadering van blended learning. Hierbij ligt de focus niet alleen op digitalisering, maar op het creëren van een synergie tussen diverse leermethoden. "We moeten niet langer denken in termen van lessen, maar juist in activiteiten. Dit verlegt de focus van de trainer of docent naar de lerende, die actief betrokken wordt bij het bereiken van leerdoelen," voegt Last toe.
“Blended learning meer dan alleen het digitaliseren van onderwijs; het is een middel om de kwaliteit van het onderwijs naar een hoger niveau te tillen.”
Een punt dat Barend Last aanhaalt, is het concept van 'terugwaarts ontwerp' (backwards design), waarbij het leerproces wordt benaderd vanuit het perspectief van de leerling en zijn of haar doelen. Dit kan in kaart gebracht worden door middel van een 'Student Journey', waarbij de leerreis wordt gevisualiseerd door middel van persona’s met diverse touchpoints.
Motivatie
Daarnaast leven studenten in een tijdperk waarin afleidingen overal om hen heen aanwezig zijn. Omdat de aandachtsspanne vaak beperkt lijkt, is het essentieel om de tijd die zij hebben goed in te delen. Hierover vertelt Barend: “We moeten de beschikbare tijd effectief benutten. Hoe doen we dit? Niet alleen door urenlang kennis over te dragen, maar om die tijd te gebruiken voor interactie, persoonlijk contact en het opbouwen van relaties. Dit is essentieel voor het leerproces. De pure kennisoverdracht kan elders plaatsvinden en vervolgens kom je naar de campus voor co-creatie."
Toetsing zonder beoordeling
Uiteindelijk deelt Barend Last nog een aantal praktische tips, zoals onder andere het belang van het visualiseren van de huidige student journey en het verrijken van de leerervaring door het slim inzetten van beschikbare middelen. Hij benadrukt tevens de heroverweging van toetsing, waarbij toetsen niet alleen dienen als beoordelingsinstrumenten, maar als waardevolle middelen om het leerproces bij te sturen en te verrijken. "Toetsing en leren zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Leren betekent toetsen. Continu toetsen is cruciaal, niet alleen voor beoordeling, maar ook om te begrijpen wat er nog geleerd moet worden. Het gaat om het gebruik van toets resultaten om richting te geven aan het leerproces: wat weten we al en wat moeten we nog leren?"
Wil je meer weten over het onderwerp Blended Learning? Luister dan nu naar de nieuwste aflevering van de podcast Learning Out Loud.
Reacties