Een goed leermiddel maken, hoe doe je dat? In deze blog vertelt Petra van der Veen, segment manager basisonderwijs bij Noordhoff, hoe bewezen effectieve leermiddelen gemaakt worden en hoe leermiddelen bijdragen aan de kwaliteit van onderwijs.

Een goed leermiddel maak je samen met experts

Een van de leukste dingen van het maken van leermiddelen: we staan in contact met bijna alle partijen in onderwijsland. Noordhoff is een echte netwerkorganisatie. Allereerst de auteurs; zij schrijven de leermiddelen én werken bijna allemaal als leraar. En daarnaast met vak- en didactisch experts, wetenschappers, leraren, leerlingen en overheid. We ontwikkelen continu en doen dat in nauwe samenwerking. Van nieuw idee tot implementatie: leerlingen en leraar zijn volop betrokken.

Een goed leermiddel is bewezen effectief en zet elke leerling aan tot leren

We weten heel goed wat er werkt. Alle leermiddelen van Noordhoff zijn dan ook gebaseerd op bewezen effectieve principes en zorgen ervoor dat leerlingen ervaren dat ze leren. Want dat is de magie van leren: ervaren dat je leert, dat motiveert. Een goed leermiddel zorgt daarvoor.
Hoe borgen we die kwaliteit? We hanteren binnen Noordhoff een Checklist effectieve didactiek en leggen al onze leermiddelen hierlangs. Dit is niet zomaar een checklist: deze is gebaseerd op het meetinstrument van de Vlaamse overheid en Noordhoff heeft – in overleg met Paul Kirschner – nog vijf criteria toegevoegd. 

Een goed leermiddel verlaagt drempels

Je leest en hoort recent veel over de doorlopende leerlijn van Basisonderwijs naar Voortgezet onderwijs. Terecht. Vroege selectie is één van de grootste drempels in ons onderwijssysteem. Als een kind 11 jaar is, wordt zijn of haar vervolgniveau bepaald. Noordhoff kan dat niet veranderen, maar kan er wel voor zorgen dat leerlingen die drempel zo moeiteloos mogelijk nemen. Daarom hebben wij als enige leermiddelenmaker een doorlopende leerlijn van basisonderwijs naar voortgezet onderwijs en Beroepsonderwijs. Onder andere voor rekenen - Getal & Ruimte Junior, Getal & Ruimte en NU Rekenen – en voor Nederlands: Nieuw Nederlands Junior, Nieuw Nederlands en NU Nederlands.

Deze lesmaterialen van Noordhoff zien er compleet anders uit dan vroeger: opgebouwd met dezelfde didactiek en strategieën. Zo maken we leermiddelen die niet op zichzelf staan, maar verbonden zijn met andere vakken in een doorlopende leerlijn. En bieden we leerlingen volop houvast.

Dit is een verkorte versie van de blog ‘Zo maken we bewezen effectieve leermiddelen’. Wil je de hele blog lezen? Klik hier

De nieuwste artikelen wekelijks in je mail? MELD JE AAN voor de PrimaOnderwijs nieuwsbrief.

 

Niet alle gegevens zijn juist ingevuld. Controleer de gegevens en probeer het opnieuw.
Er is een fout opgetreden, probeer het later opnieuw
Uw reactie is opgeslagen
Plaats een reactie
Dit veld is niet juist ingevuld
Dit veld is niet juist ingevuld
Dit veld is niet juist ingevuld
Dit veld is niet juist ingevuld
Uw reactie is opgeslagen

Reacties

Bezig met laden... Bezig met laden...

LEES MEER OVER

blog

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor de PrimaOnderwijs nieuwsbrief

PrimaOnderwijs nieuwsbrief

Ontvang één keer per week de nieuwste artikelen van PrimaOnderwijs in je mail!



Privacy Statement is van toepassing

PrimaOnderwijs.nl maakt gebruik van cookies

Wij vragen uw akkoord voor het gebruik van cookies op onze website. Sommige cookies plaatsen we altijd om de website goed te laten werken. Ook plaatsen we altijd een cookie om volledig anoniem het gebruik van onze website te analyseren. Onze website maakt van meer cookies gebruik die niet noodzakelijk zijn, maar wel nuttig. Zodat u bijvoorbeeld berichten kunt delen op social media. Door op 'Akkoord' te klikken ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Meer informatie is beschikbaar in ons cookiebeleid.

OK Toestaan Weigeren Lees voor meer informatie onze privacyverklaring privacy » Privacy- en cookiebeleid Dit veld is niet ingevuld De ingevulde tekst is te kort De ingevulde tekst is te lang