Door de griepgolf heeft bijna de helft van het aantal schooldirecteuren meer moeite om de bezetting op hun school rond te krijgen. Dat blijkt uit een peiling van AVS, waaraan 669 schoolleiders onlangs meewerkten. De forse personeelstekorten in het onderwijs geven directeuren kopzorgen, aldus AVS-voorzitter Karin Straus. “Zij moeten elke dag opnieuw dat gat zien te dichten en staan daar te vaak alleen voor.”
49,5% van de scholen heeft momenteel extra personeelsproblemen vanwege de griepgolf. Het grootste deel van de directeuren krijgt hulp van het bestuur bij het oplossen van de bezetting op scholen. “Toch geven 150 schoolleiders (22%) aan geen hulp te krijgen van het bestuur om de bezetting op de scholen rond te krijgen. Dat vind ik ronduit schokkend,” stelt AVS-voorzitter Karin Straus. “De schooldirecteur staat er dan echt alleen voor. Die groep is wat AVS betreft te groot. We zijn hierover in gesprek met besturen. Support en voldoende ondersteuning zijn juist nu essentieel, omdat schoolleiders anders niet toe komen om de kwaliteit van het onderwijs op peil te brengen en te houden. Dit is een uitholling van het vak. Zeker met het toegenomen schoolleiderstekort moeten besturen er alles aan doen om hun directeuren te behouden.”
De meeste schoolleiders kunnen vanuit het bestuur terugvallen op een pool van vervangers (48%) en professioneel HR-beleid (40%). Daarnaast kunnen zij gebruikmaken van contracten met uitzendbureaus (18%). Veel schoolleiders krijgen daarnaast ondersteuning in de vorm van meedenken door het bestuur, begrip, financiële ruimte om externen in te huren en ruimte om anders te organiseren.
Creatief met het personeelstekort
Hoe lossen schooldirecteuren de problemen rondom de bezetting op? Het gros zet onderwijsassistenten in (69%) of regelt een vervangende leraar (67%). Als het echt niet anders kan, ziet menig schoolleider zich toch genoodzaakt een klas naar huis (53%) te sturen. Directeuren zoeken oplossingen vaak binnen het eigen team. Bijvoorbeeld door een collega van de zieke leerkracht te vragen om er een klas bij te nemen (34%), ook worden intern begeleiders ingezet (34%) of gaat de schoolleider zelf voor de klas staan (28%). Slechts 15% van de directeuren valt terug op een uitzendkracht of ZZP’er. Een enkeling zet noodgedwongen stagiaires (3%) of studenten voor de klas (2%). De meeste ouders reageren begripvol (56%). Toch begint het begrip af te nemen, 118 schooldirecteuren worden geconfronteerd met negatieve reacties van ouders op de maatregelen.
Anders organiseren kan het personeelsprobleem ook verkleinen. Sommige schoolleiders zetten daarom maatregelen in door de groepen anders in te delen (15%).
Reacties