Elk mens, elk dier en elke plant heeft een eigen verhaal. Die boodschap probeert Iven Cudogham, schrijver van de prentenboeken van Anansi de spin, aan jonge kinderen mee te geven: ‘Het is buitengewoon belangrijk om aan jonge kinderen door te geven hoe ze met elkaar om kunnen of moeten gaan.’ Samen met Uitgeverij Deviant ontwikkelde hij lespakketten van Anansi de spin voor leerlingen uit groep 1 en 2 van het basisonderwijs. Iven en Jelle, directeur-eigenaar van Uitgeverij Deviant, vertellen je er alles over.
Iven, hoe heb jij Anansi de spin leren kennen?
Iven Cudogham: ‘Als kind las mijn moeder mij de verhalen van Anansi de spin voor. De verhalen kennen hun oorsprong in West-Afrika. In de zestiende eeuw gingen ze met tot slaaf gemaakten mee naar de Nieuwe Wereld. Zij gebruikten de verhalen om de onderdrukker in het geheim te kakken te zetten. Zo kregen de verhalen een rebels karakter en werd Anansi de slimmerik zoals we hem nu kennen. Het boek met de Anansi-verhalen waaruit mijn moeder mij voorlas heb ik nog steeds. Ze zitten vol met gruwelijkheden, dus toen ik ze wilde voorlezen aan mij eigen kinderen moest ik improviseren om ze toch leuk te maken. Toen dacht ik: deze verhalen hebben een mooie moraal en levenslessen erin. Dat zijn goede elementen om kinderen iets bij te brengen. Ik ga de verhalen herschrijven voor de doelgroep drie- tot zevenjarigen.’
Dus je ging aan het schrijven. Wat is het resultaat?
Iven: ‘Inmiddels zijn er vier prentenboeken – Anansi de spin en de gulzige tijger, Anansi de spin: Sterker dan olifant, Anansi de spin: een koekje van eigen deeg en Anansi de spin en de eieren voor de koning. Ook is er een animatieserie op NPO Zappelin en ben ik een samenwerking aangegaan met het Tropenmuseum. En er is nu dus ook lesmateriaal voor groep 1 en 2.’
Het lesmateriaal heb je onder andere met Uitgeverij Deviant ontwikkeld. Hoe is dat tot stand gekomen?
Iven: ‘Ik had al het idee om lesmateriaal bij Anansi de spin te maken, maar dat kon ik natuurlijk niet alleen. Dus ik heb eerst een basis aangelegd, maar ik moest het nog verder ontwikkelen. Jelle ken ik al een tijdje en toen ik hem en vroeg om me te helpen was hij meteen enthousiast.’
Jelle: ‘Iven en ik zijn goede vrienden. Toen hij met het idee bij me kwam, wist ik meteen dat het een goed idee was. Duidelijke raakvlakken die Iven en ik hebben zijn optimisme en het durven aangaan van avonturen. En Anansi is voor ons beiden een echt avontuur geworden.’
Waarom was het zo belangrijk om lesmateriaal van Anansi de spin te maken?
Iven: ‘Ten eerste vind ik burgerschap in het primair onderwijs een buitengewoon belangrijk vak, omdat je daarin aan kinderen over kunt brengen hoe ze met elkaar om moeten gaan en dat ze respect moeten hebben voor elkaar. Hoe ga je met elkaar om, hoe spreek je elkaar aan, wat mag je wel en niet doen: al deze vragen bepalen of je respect voor elkaar hebt. En door je te oriënteren op de wereld, op andere culturen en andere mensen, kom je te weten wat respect is. Al deze vragen en onderwerpen komen terug in de verhalen van Anansi de spin.
Daarnaast is er te weinig inclusief lesmateriaal. Te veel kinderen van een andere afkomst en met een andere huidskleur herkennen zich niet in het lesmateriaal waarmee ze werken. Maar ook kinderen die twee vaders of twee moeders hebben. Daarom vind ik het belangrijk om inclusief lesmateriaal te maken.’
Jelle, komt dat overeen met de visie van Uitgeverij Deviant?
Jelle: ‘Zeker! Het is belangrijk dat kinderen al op jonge leeftijd inzien dat het feit dat mensen van elkaar verschillen niet betekent dat de een meer waard is dan de ander. Als we van kinderen wereldburgers en tolerante volwassenen willen maken, zullen we ze daar zo veel mogelijk mee moeten helpen. Met dit lesmateriaal dragen wij daar ons steentje aan bij.’
Wil je meer weten over het lesmateriaal van Anansi de spin? Ga dan naar www.uitgeverij-deviant.nl/anansi.