“Het niveau van deze rekenmethode ligt hoger, maar de succeservaring ook. De leerlijnen zijn goed uitgewerkt en er is veel en goed bruikbaar materiaal om mee te oefenen.” Ook de opbouw van de instructie spreekt Jeane Veling aan. Zij is leerkracht, ib-er en rekenspecialist op de Mariaschool in Hoorn en enthousiast over de rekenmethode Alles telt Q van ThiemeMeulenhoff waarmee ze dit schooljaar gestart is.
“Onze oude methode was letterlijk en figuurlijk versleten na een jaar of tien”, legt Jeane uit. Zoekende naar een nieuwe, had de school een aantal voorwaarden om rekening mee te houden. “We werken graag op papier, we wilden niet dat er teveel doelen per les werden behandeld en we zochten een methode die een koppeling heeft ‘Met sprongen vooruit’ in de onderbouw.”
Na een eerste selectie en wat besprekingen in het team, is uiteindelijk proefgedraaid met twee methodes. Van Alles telt Q gaf het materiaal voor een groot deel de doorslag. Jeane: “Een van onze oud-leerlingen met dyslexie die toen in de brugklas zat, was toevallig even op school. Ik legde hem de methodes voor. Hij koos gelijk voor Alles telt Q, omdat de bladspiegel zo prettig is. In de lessen zitten veel sommen, dus de kinderen kunnen echt meters maken. De structuur van de methode is ook heel fijn, want je geeft eerst een instructie-les en de tweede les ga je verder met hetzelfde, maar herhaal je ook een ander doel, zo blijft het beter hangen bij de leerlingen.”
“Tijdens het inkooptraject hebben we al veel contact gehad met de methodespecialist Lucy van der Weg, die ook onze trainer is. Zij kwam op school om extra voorlichting te geven. Dat was prettig. Na het besluit ‘dit wordt het’ hebben we met haar overlegd over de implementatie van Alles telt Q.
Lucy: “ThiemeMeulenhoff beantwoordt zoveel mogelijk vragen van leerkrachten, zelfs al voordat de school een keuze heeft gemaakt. Ook na de aanschaf zorgen we voor genoeg begeleiding. Zo zijn er gratis webinars en e-learnings verkrijgbaar. Daarnaast is het mogelijk om een training op maat te krijgen, waarvoor wel een vergoeding wordt gevraagd. In overleg met de school wordt deze training afgestemd voor het gehele schooljaar. Een starttraining, masterclass op maat en een masterclass verdieping. Als trainer vind ik het contact met het team belangrijk. Binnen de training is volop aandacht voor persoonlijke aandacht en teamontwikkeling. Zo wordt het trainingstraject afgestemd op de wensen van de school. Als leerkrachten fijn kunnen lesgeven, heeft dat direct invloed op de ontwikkeling bij de kinderen. En dat is heel mooi om te ervaren. Daar doen we het toch voor?”
Rijke methode
Op de Mariaschool zijn de leerkrachten nog bezig met deze trainingen. De methode is nog niet helemaal geïmplementeerd. Jeane: “We kunnen de lessen geven, de toetsen afnemen en de resultaten invoeren in het systeem, maar we kunnen nog niet alle ins en outs toepassen. Het is een rijke methode met veel mogelijkheden. Om dat helemaal te benutten, is tijd nodig.”
Op de Mariaschool vinden wekelijks team-ontmoetingen plaats. “Het zijn een soort bouwvergaderingen waarin we elkaar ontmoeten maar ook verschillende thema’s en ontwikkeltrajecten met elkaar bespreken. Dat kan ook over rekenen gaan. Op die momenten wisselen we ervaringen binnen Alles telt Q uit. Naast het feit dat je het weleens in een pauze bespreekt. Zo leer je van elkaar.” De methode bevat ruimte voor inbreng van de eigen school. Jeane vindt dat van belang: “Ik zie een methode als een kookboek: superhandig om een recept te volgen als je er nog niet zo bekend mee bent. Maar een masterchef heeft geen kookboek nodig. Je wil in de rekenlessen ook de visie van de school en de kunde van de leerkracht laten zien.” Alles telt Q past bij de leerlingen van de Mariaschool, vindt Jeane: “De leerlingen hebben de mogelijkheid om te differentiëren, hebben eigenaarschap en de mogelijkheid om te kunnen reflecteren.”
Informeel
Dat ThiemeMeulenhoff zichzelf partner in de klas noemt, kan Jeane wel mee instemmen: “De lijnen zijn heel kort. De methode zelf is inhoudelijk sterk. Het contact met de uitgever gaat gemakkelijk en op een informele manier. ThiemeMeulenhoff staat in dat opzicht naast je, het is geen log systeem. Daarnaast vragen ze ook vanuit zichzelf waar wij tegenaan lopen. Ze draaien geen vast riedeltje af, maar leveren in dat opzicht maatwerk.”
Thieme bleek voor de Mariaschool de beste ‘fit’. “De kinderen vinden rekenen leuk. Ik werk in groep zes en zeven en de leerlingen worden enthousiast over deze methode.” Dat is volgens Jeane ook te danken aan de succeservaringen die kinderen opdoen. “Ik ben in groep 6 bezig met breuken op een niveau dat altijd pas in groep 7 werd aangeboden. De leerlijn is zo gemaakt dat leerlingen het echt begrijpen. Het is heel helder, ook de instructiecomponent.”
Als het gaat om de eigen ontwikkeling als leerkracht, vindt Jeane dat de methode daaraan bijdraagt. “Elke nieuwe methode scherpt je om je didactiek onder de loep te nemen of om na te denken hoe je iets uitlegt. Ik vind het opvallend dat binnen ATQ de instructiecomponent heel belangrijk is. Deze instructie is niet gekoppeld aan een bepaalde som in het boek. In onze vorige methode was som 2 altijd de instructie. De instructie bij Alles telt Q bestaat veel meer uit voordoen, samendoen en daarna zelf proberen: veel meer dat effectieve directe instructiemodel. Door een nieuwe methode ga je ook meer nadenken over ‘wat is een effectieve rekenles voor mij’.
Meer weten over deze methode? Lees verder op de website.
Dit artikel is verschenen in PrimaOnderwijs nr. 3 'Professionalisering'
Reacties