Heb je een vraag over sociale veiligheid op school? Het Adviespunt van Stichting School & Veiligheid is sparringpartner, informatievertrekker en een luisterend oor als het gaat om vragen over sociale veiligheid. Met een telefoontje of mailtje krijg je snel de juiste info, passend advies en word je snel op weg geholpen.
Emily van Driel, coördinator van het Adviespunt van School & Veiligheid en Daniëlle van der Meer, medewerker bij het Adviespunt en inhoudelijk medewerker, werken met veel plezier en voldoening bij het Adviespunt. “Het onderwerp sociale veiligheid is heel breed. Dat kan gaan over ondermijnende criminaliteit, zoals drugshandel en wapenbezit. Maar we zijn er ook voor vragen over pestsituaties of grensoverschrijdend gedrag”, legt Daniëlle uit. Ieder thema binnen sociale veiligheid is bespreekbaar bij het Adviespunt.
Emily: “Het kan zijn dat binnen de school al is overlegd en dat de school op weg wil worden geholpen naar de volgende stap of zeker wil weten dat overal aan gedacht is. Ook wordt gevraagd naar hele concrete informatie over wetgeving rondom bepaalde zaken. Denk aan een vraag als: Moeten ouders een formulier tekenen als leerlingen met ons naar het buitenland gaan? Waar nodig geven we achtergrondinformatie of verwijzen we naar andere partijen die verder kunnen helpen”
Verschillende casussen
Een groot deel van de vragen die het Adviespunt momenteel krijgt, gaat over pesten en seksueel grensoverschrijdend gedrag. Een voorbeeld: een meisje uit groep 8 had voor de vakantie een naaktfilmpje gestuurd naar een jongen die toen haar vriendje was. Deze jongen heeft het filmpje verspreid, waardoor het meisje gepest werd. Emily: “We merken dat degenen die bellen vaak al een idee hebben van waar ze naartoe willen of wat ze zelf denken dat de juiste route is. Wij kunnen als sparringpartner optreden. We kijken mee of ze de juiste route te pakken hebben of dat er routes zijn waaraan ze niet hebben gedacht. Ook denken we mee of ze binnen de te bewandelen route niet iets gemist hebben. We geven bellers eerst de ruimte om het verhaal te doen en aan te geven of ze advies of informatie willen. We vragen altijd na wat de situatie is, welke stappen de school heeft gezet en welke richting ze op willen. Soms is het nodig om collega’s binnen School & Veiligheid met een specifieke expertise te raadplegen.”
Een ander voorbeeld van een conrector: ‘Onze leerlingenpopulatie is meer en meer divers. En leerlingen zijn ook steeds mondiger. Een deel van de leerlingen heeft moeite met activiteiten als Paarse Vrijdag. Over lhbti+-leerlingen doen ze negatieve uitspraken of ze schelden met ‘homo’. Hoe gaan we de dialoog beter aan?’ Ook hiermee weet het Adviespunt raad en geeft tips over beleid en verbinding zoeken tijdens de Gouden Weken. Bespreek met leerlingen dat het niet verplicht is om mee te doen met Paarse Vrijdag, maar dat je elkaars keuze - wel of niet meedoen - wél hebt te respecteren. Daniëlle vult aan: “We kunnen afhankelijk van de hulpvraag ook doorverwijzen naar andere (partner-)organisaties om daar extra of aanvullend advies in te winnen.”
Voor alle onderwijsprofessionals
Emily: “De mensen die ons bellen, zijn vaak leraar, vertrouwenspersoon of teamleider. Dat maakt ook verschil. Een leraar is niet zo ingevoerd in hoe het beleid precies tot stand komt, maar meer bezig met de situatie in de klas. Wij zorgen dan voor de helikopterview en geven aan bij wie zij binnen de school navraag kunnen doen over beleid.
Vertrouwenspersonen staan iemand bij die een klacht heeft over een andere leerling of een leraar.
Die willen voor hun werkzaamheden weten hoe bepaalde zaken in elkaar steken. Het zijn vaak heel bevlogen mensen die de hele situatie willen oplossen, maar soms tegen de grenzen van hun eigen functie aanlopen en bepaalde acties niet mogen ondernemen. Daarin lichten wij ook voor.”
Daarnaast kan het Adviespunt meekijken met het proces erná: hoe kun je behalve zorgen dat het stopt, ook bewerkstelligen dat je daarna op een positieve manier verder kunt wanneer de betrokken leerlingen weer terug in de klas komen. Preventie om een soortgelijke voorval te voorkomen wordt ook meegenomen. Daniëlle: “Vaak hebben scholen acuut een antwoord nodig omdat ze direct willen handelen. Ze hebben wel nagedacht over welke stappen ze willen zetten, maar lopen vast of hebben bevestiging of aanvullende informatie nodig. Het Adviespunt staat hen doelgericht bij. Ook als het gaat om het informeren van ouders.”
Anoniem en signalerend
Het Adviespunt kun je anoniem raadplegen. “We slaan geen gegevens op”, legt Daniëlle uit. Emily voegt daaraan toe: “Maar School & Veiligheid blijft zich ontwikkelen, dus we gebruiken wat we vanuit scholen horen, om onze eigen expertise te verruimen. We kaarten situaties aan bij andere organisaties, omdat we ook een signalerende functie hebben. Op die manier kunnen we bepaalde situaties op de agenda van bijvoorbeeld de politiek zetten, dus hoe meer scholen ons bellen, hoe breder onze expertise wordt.”
Zo bereik je het Adviespunt
Telefoon: 030 285 66 16
Voor direct contact op schooldagen bereikbaar van 09.00 tot 16.00 uur.
Wanneer sprake is van een calamiteit, wordt een calamiteitenadviseur ingeschakeld. Dat gebeurt via hetzelfde telefoonnummer dat 24/7 bereikbaar is.
E-mail:
Op schooldagen bereikbaar.