Begin het nieuwe jaar met een goed idee dat de wereld kan verbeteren en doe met je hele klas mee aan de bright ideas challenge! De bright ideas challenge daagt leerlingen van groep 7 en hun leerkrachten uit om creatieve uitvindingen en ideeën te bedenken voor actuele maatschappelijke problemen op het gebied van water, voedsel en energie. En er geldt maar één regel: alles kan, alles mag. Klinkt het bedenken van oplossingen voor wereldwijde problemen als een te grote uitdaging? Geen zorgen, het gratis lesprogramma geeft je alle tools om samen aan de slag te gaan!
De bright ideas challenge is een gratis online programma waarvoor alle groep 7-klassen zich kunnen aanmelden. In zes overzichtelijke stappen worden leerlingen door filmpjes en opdrachten tot de komst van hun bright idea begeleid. De klas doorloopt de challenge online, op maat gemaakt voor het digibord. Leerlingen werken samen in teams en met de hulp van een bright ideasboek vol tips en inspiratie kunnen ze zich storten op één van drie thema’s: schoon drinkwater en sanitair, geen honger en schonere, betaalbare energie. In de eerste drie korte stappen leren ze wat er speelt rondom de drie wereldproblemen, doen ze inspiratie op door echte innovaties te bekijken en slaan hun eerste ontwerpslag bij het bouwen van een auto die op zoutwater rij dt. Daarna begint het echte werk. Aan de hand van ontwerpend leren, werken de teams hun bright idea uit. Zo origineel, creatief en innovatief als maar kan.
Hub vol inspiratie
Naast de online challenge kunnen een aantal speciaal geselecteerde klassen een bezoek brengen aan een ‘hub’ die vijf regio’s in Nederand aandoet. In deze hub kunnen de leerlingen via diverse activiteiten inspiratie opdoen voor hun eigen bright idea. In anderhalf uur verkennen ze wereldproblemen bij een dynamische halve globe, staan ze oog in oog met een robot- quizmaster en bouwen ze samen aan de stad van de toekomst. De vijf plaatsen waar de hub komt te staan zij n Rotterdam, Eindhoven, Amsterdam, Enschede en Emmen. Kijk voor meer informatie op generationdiscover.nl/brightideas.
Vijf regio’s, vijftien winnaars
De bright ideas challenge volgt de vijf landsdelen van Techniekpact: elke regio heeft zijn eigen startdatum en deadline. Zorg dat je bright ideas voor de deadline verzonden zijn. Daarna gaat de jury druk in beraad om de beste bright ideas van de regio te kiezen. Drie thema’s, drie winnaars. De vijftien regionale winnaars zien hun bright idea daadwerkelijk uitgevoerd worden in een professionele Virtual Reality-visualisatie die op het Generation Discover Festival 2017 wordt getoond. Hier worden de uiteindelijke landelijke winnaars bekend gemaakt: de drie meest inspirerende, creatieve, originele en innovatieve oplossingen voor grote wereldproblemen.
Generation Discover
De bright ideas challenge is onderdeel van het Generation Discover-programma van Shell. Hiermee wil Shell kinderen inspireren over wetenschap en technologie en hen samen met hun ouders en leerkrachten betrekken bij de toekomst van energie en mobiliteit. Door ze een concrete en bij hun leeftijd passende vraag voor te leggen, zullen ze worden uitgedaagd om op een andere manier over hun (energie)toekomst na te denken. De leerlingen werken samen in workshops aan uitdagingen op het gebied van mobiliteit en energie en houden zich zo bezig met een toekomst van innovatie en ontdekkingen. Zie ook generationdiscover.nl.
Wat je moet weten
- De challenge is gratis en alle groep 7-leerkrachten kunnen zich aanmelden.
- Je ontvangt na aanmelding een startpakket: deze biedt toegang tot de online lesomgeving, bright idea-werkboeken, voor iedere leerling een zoutwaterauto en een lerareninstructie.
- Leerlingen gaan in groepjes van maximaal 6 aan het werk met een van de 3 challenges (maximaal 2 groepjes per onderwerp).
- Het programma bestaat uit drie korte lessen van 15 – 30 minuten en drie langere lessen van 60 minuten, die zelf in te delen zij n over een periode van maximaal zes weken (ook mogelij k binnen 1 dag).
- Het bright ideas-platform begeleidt de klas door de challenge heen – als leerkracht is slechts minimale voorbereiding nodig.
- Winnende ideeën worden werkelijkheid met een echte VR-visualisatie.
- De challenge volgt de 21st century skills en de methode van ontwerpend leren.
- De challenge sluit aan bij de volgende kerndoelen basisonderwijs: Nederlands: 1 & 4, Oriëntatie op jezelf en de wereld: 39, 44, 45, 47, 48, 49 en Kunstzinnige oriëntatie: 54, 55
De zes stappen van de bright ideas challenge
De challenge bestaat in totaal uit zes te doorlopen stappen. De stappen kunnen op elk moment gedaan worden tijdens de regionale periode van de bright ideas challenge. Zolang je de laatste stap maar voor de deadline afmaakt. De challenge vergt een tijdsbesteding van ongeveer 4 uur voor de leerlingen, verdeeld over een periode van maximaal zes weken, gemiddeld dus zo’n 40 minuten per week.
De zes stappen zijn:
Stap 1 – inspire (15 minuten) Ontdek voor welke uitdagingen de wereld staat.
Stap 2 – amaze (15 minuten) Bekijk welke uitvindingen de wereld proberen te helpen.
Stap 3 – create (30 minuten) Bouw een echte uitvinding: een auto die op zout water rijdt.
Stap 4 – onderzoek en bedenk (60 minuten) Kies welk probleem jullie op gaan lossen, onderzoek het probleem en bedenk verschillende oplossingen.
Stap 5 – kies en werk uit (60 minuten) Kies één van de oplossingen en werk het uit tot jullie bright idea.
Stap 6 – film en verstuur (60 minuten) Maak een korte film waarin je het idee presenteert en stuur jullie bright idea in.
Per regio worden door een jury drie regiowinnaars gekozen. Uit die 15 regiowinnaars zullen drie inzendingen worden geselecteerd die op het festival in oktober in Den Haag in VR getoond zullen worden. Een jury zal daar ter plaatse de landelijke winnaar verkiezen.
De bright ideas challenge is onderzoekend en ontdekkend leren op zijn best! Het programma inspireert, zet aan tot nadenken, stimuleert samenwerken en, wie weet, brengt jouw school wel die oplossing waar de wereld op zit te wachten! Meld je dus snel aan via https://brightideas.generationdiscover.nl/meedoen/