Wat vinden studenten van loopbaan en burgerschap en hoe houd je studenten betrokken bij je les? Wij gingen met drie studenten van verschillende mbo-instellingen in gesprek over hun ervaringen.
Jorick Ritsema (24) derdejaarsstudent op het Drenthe College, opleiding manager ondernemer in de horeca
‘Het vak burgerschap vond ik een leuk vak op school, mede door de docente. Zij gaf de klas energie en motivatie door hoe ze het vak vorm had gegeven voor de studenten. Eigenlijk werd het door de verschillende interacties in de klas pas een interessant vak. Boeken werken niet altijd bij alle vakken, bij het vak burgerschap is interactie tussen de studenten en de docent een belangrijke succesfactor. Momenteel heb ik vrijstelling gekregen voor het vak burgerschap, omdat ik voor dit vak op mijn vorige opleiding al heb voldaan aan de inspanningsplicht.’
Dit is belangrijk: ‘Momenteel speelt er veel in de wereld. Als je studenten betrokken wilt houden bij je lessen, moet je de actualiteit in de les doorvoeren. Onderwerpen zoals omgang met elkaar en voeding spelen bij elke student. Vegan en vegetarische gerechten zijn bijvoorbeeld momenteel een opkomende en blijvende trend, veel studenten verdiepen zich hierin maar ook een groot aantal niet. Daarnaast denk ik dat het belangrijk is als er ook wordt geleerd hoe je met elkaar om moet gaan.
Tip: ‘Om het vak interessant te houden, is het afwisselen van thema’s per blok belangrijk. Op deze manier houd je de aandacht van de student er meer bij. Daarnaast moet je de student tijd geven om zelf aan de opdracht te werken en de student ruimte geven voor het huiswerk.’
Roos Stevens (19) derdejaarsstudent op het Grafisch Lyceum Utrecht, richting marketing en communicatie
‘Ik heb alleen in het eerste jaar van mijn mbo-opleiding burgerschap gehad, nu loop ik stage. Het vak leek me veelbelovend, maar door de invulling van het vak werd het heel erg saai. De docent was eigenlijk alleen maar aan het woord, de studenten waren de gehele les aan het luisteren. Deze manier van lesgeven is totaal niet effectief, de concentratie was na tien minuten eigenlijk altijd al weg.’
Waarom deze vakken? ‘Het doel van de vakken is nooit concreet gecommuniceerd naar de studenten. Ik heb er zelf invulling aan gegeven. Het doel van het vak loopbaan is mij helemaal onduidelijk. Dit is vaak een uurtje nietsdoen of een kort gesprekje met je loopbaanbegeleider. Ik denk dat dit vak bedoeld is om contact te houden met de studenten, hun te motiveren en de studenten zichzelf te laten verbeteren. Ik zie niet in hoe dit vak verder een bijdrage levert aan mijn opleiding. Ik weet daardoor ook niet hoe een gemiddelde les van loopbaan eruit zou moeten zien.
Tip: ‘Houd de instructie zo kort mogelijk en breng meer interactie in de les. Bedenk een leuke opdracht en laat studenten niet alleen uit boeken werken. Laat bijvoorbeeld een video zien en zorg dat de klas in discussie gaat. Of maak bij het thema iets beeldends, zodat je op een creatieve manier met het onderwerp bezig bent.’
Reacties