Wat vinden studenten van loopbaan en burgerschap en hoe houd je studenten betrokken bij je les? Wij gingen met drie studenten van verschillende mbo-instellingen in gesprek over hun ervaringen.

     

Jorick Ritsema (24) derdejaarsstudent op het Drenthe College, opleiding manager ondernemer in de horeca

‘Het vak burgerschap vond ik een leuk vak op school, mede door de docente. Zij gaf de klas energie en motivatie door hoe ze het vak vorm had gegeven voor de studenten. Eigenlijk werd het door de verschillende interacties in de klas pas een interessant vak. Boeken werken niet altijd bij alle vakken, bij het vak burgerschap is interactie tussen de studenten en de docent een belangrijke succesfactor. Momenteel heb ik vrijstelling gekregen voor het vak burgerschap, omdat ik voor dit vak op mijn vorige opleiding al heb voldaan aan de inspanningsplicht.’

Dit is belangrijk: ‘Momenteel speelt er veel in de wereld. Als je studenten betrokken wilt houden bij je lessen, moet je de actualiteit in de les doorvoeren. Onderwerpen zoals omgang met elkaar en voeding spelen bij elke student. Vegan en vegetarische gerechten zijn bijvoorbeeld momenteel een opkomende en blijvende trend, veel studenten verdiepen zich hierin maar ook een groot aantal niet. Daarnaast denk ik dat het belangrijk is als er ook wordt geleerd hoe je met elkaar om moet gaan.

Tip: ‘Om het vak interessant te houden, is het afwisselen van thema’s per blok belangrijk. Op deze manier houd je de aandacht van de student er meer bij. Daarnaast moet je de student tijd geven om zelf aan de opdracht te werken en de student ruimte geven voor het huiswerk.’

 

Roos Stevens (19) derdejaarsstudent op het Grafisch Lyceum Utrecht, richting marketing en communicatie

‘Ik heb alleen in het eerste jaar van mijn mbo-opleiding burgerschap gehad, nu loop ik stage. Het vak leek me veelbelovend, maar door de invulling van het vak werd het heel erg saai. De docent was eigenlijk alleen maar aan het woord, de studenten waren de gehele les aan het luisteren. Deze manier van lesgeven is totaal niet effectief, de concentratie was na tien minuten eigenlijk altijd al weg.’

Waarom deze vakken? ‘Het doel van de vakken is nooit concreet gecommuniceerd naar de studenten. Ik heb er zelf invulling aan gegeven. Het doel van het vak loopbaan is mij helemaal onduidelijk. Dit is vaak een uurtje nietsdoen of een kort gesprekje met je loopbaanbegeleider. Ik denk dat dit vak bedoeld is om contact te houden met de studenten, hun te motiveren en de studenten zichzelf te laten verbeteren. Ik zie niet in hoe dit vak verder een bijdrage levert aan mijn opleiding. Ik weet daardoor ook niet hoe een gemiddelde les van loopbaan eruit zou moeten zien.    

Tip: ‘Houd de instructie zo kort mogelijk en breng meer interactie in de les. Bedenk een leuke opdracht en laat studenten niet alleen uit boeken werken. Laat bijvoorbeeld een video zien en zorg dat de klas in discussie gaat. Of maak bij het thema iets beeldends, zodat je op een creatieve manier met het onderwerp bezig bent.’

Het doel van het vak loopbaan is mij helemaal onduidelijk

Timo Frederiks (18) derdejaarsstudent op het ROC Midden Nederland, sportcollege

‘Ik volg in het derde jaar nog steeds de vakken loopbaan en burgerschap. Persoonlijk vind ik burgerschap een leuk vak, nu zijn we bijvoorbeeld bezig met debatteren. Deze vorm van interactie vind ik zelf heel leuk. Bij loopbaan hoef ik eigenlijk niet eens aanwezig te zijn, dit is meer een mentoruurtje waar je naartoe kunt gaan als je het nodig hebt. Ik denk dat het vak loopbaan wordt gegeven om de klas meer samen te brengen. Het vak burgerschap wordt gegeven om de studenten te informeren over de maatschappij en te leren hoe het allemaal werkt.

Inrichting van het vak: ‘Hoe de vakken gegeven worden, is heel erg afhankelijk van de docent. De docent laat bij ons bijvoorbeeld veel zien. Aan de hand van foto’s of video’s gaan we in gesprek met elkaar of gaan we debatteren. We gebruiken verder geen boeken, interactie in de les staat heel erg centraal. We behandelen onderwerpen zoals politiek en de maatschappij  in de les. Elke periode wordt er een ander onderwerp behandeld, zo blijft het vak heel divers. Studenten zijn door deze methode veel met elkaar in gesprek, hierdoor leren we ook hoe we onze meningen kunnen vormen.

Tip: ‘Geef aan het begin van de les een korte en snelle uitleg, gevolgd door een opdracht met leuke filmpjes. Ik vind het belangrijk dat de docent bezig is met de klas en niet alleen maar zelf staat te praten. Laat de studenten vooral in gesprek gaan en vraag naar hun meningen. Op die manier kunnen we veel van het vak leren.’

De nieuwste artikelen wekelijks in je mail? MELD JE AAN voor de PrimaOnderwijs nieuwsbrief.

 

Niet alle gegevens zijn juist ingevuld. Controleer de gegevens en probeer het opnieuw.
Er is een fout opgetreden, probeer het later opnieuw
Uw reactie is opgeslagen
Plaats een reactie
Dit veld is niet juist ingevuld
Dit veld is niet juist ingevuld
Dit veld is niet juist ingevuld
Dit veld is niet juist ingevuld
Uw reactie is opgeslagen

Reacties

Bezig met laden... Bezig met laden...

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor de PrimaOnderwijs nieuwsbrief

PrimaOnderwijs nieuwsbrief

Ontvang één keer per week de nieuwste artikelen van PrimaOnderwijs in je mail!



Privacy Statement is van toepassing

PrimaOnderwijs.nl maakt gebruik van cookies

Wij vragen uw akkoord voor het gebruik van cookies op onze website. Sommige cookies plaatsen we altijd om de website goed te laten werken. Ook plaatsen we altijd een cookie om volledig anoniem het gebruik van onze website te analyseren. Onze website maakt van meer cookies gebruik die niet noodzakelijk zijn, maar wel nuttig. Zodat u bijvoorbeeld berichten kunt delen op social media. Door op 'Akkoord' te klikken ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Meer informatie is beschikbaar in ons cookiebeleid.

OK Toestaan Weigeren Lees voor meer informatie onze privacyverklaring privacy » Privacy- en cookiebeleid Dit veld is niet ingevuld De ingevulde tekst is te kort De ingevulde tekst is te lang