Staatssecretaris Cultuur en Media, Gunay Uslu heeft voor alle mbo-studenten via de MBO Card cultuurbudget beschikbaar gesteld. Dit budget kan via de school worden verdeeld. Het gaat om een totaalbedrag van 10,50 euro over twee jaar per student om aan binnen- en buitenschoolse activiteiten te besteden. Dit verlaagt samen met de CJP kortingspas de financiële drempel voor culturele activiteiten.

Deelname met of zonder bijdrage school

Mbo-scholen kunnen kiezen uit dezelfde opties als de scholen voor het voortgezet onderwijs. Investeert de school zelf ook 10,50 euro per student, dan ontvangen ze 10,50 euro bonus van OCW over twee jaar en een gratis CJP kortingspas per student. Daarmee is er dus een bedrag van 21 euro per student beschikbaar. Wil of kan de school de 10,50 euro niet inleggen, is er ook een alternatieve variant beschikbaar waarbij de student een bonus ontvangt die alleen voor individuele activiteiten kan worden ingezet.

MBO Card dossier

Scholen kunnen direct beschikken over een online MBO Card dossier, waarin studenten hun culturele ervaringen kunnen vastleggen, en waarin docenten onder andere lesopdrachten kunnen delen. Docenten kunnen het MBO Card dossier volledig naar eigen inzicht inrichten. De studenten werken aan de opdrachten en reflecteren hierop. Daarnaast hebben zij de ruimte eigen werk te produceren en te presenteren. De docent heeft inzicht in de voortgang. Hiermee ontstaat een dossier waarmee alles rond burgerschap bij elkaar komt.

Een verrijking voor het Burgerschapsonderwijs

De twee doelen van de MBO Card met budget zijn de culturele ontwikkeling en het bevorderen van burgerschapscompetenties bij mbo-studenten. Burgerschap kan een apart vak zijn, onderdeel vormen van reguliere vakken of bestaan uit het verwerven van ervaringen in de vorm van excursies, workshops en voorstellingen. Er kunnen zowel binnen- als buitenschoolse activiteiten geboekt worden.

CJP-directeur Walter Groenen over de MBO Card: “Voor heel veel vakopleidingen is creativiteit een basisvoorwaarde. Dat geldt voor retailmanagers, vormgevers, vertegenwoordigers en eventmanagers, maar ook voor minder commerciële beroepen zoals verpleegkundigen, onderwijsassistenten en agenten. Leren denken in mogelijkheden, alternatieven bekijken en daarover te kunnen praten maakt je als vak-expert beter. Om cultuureducatie in het mbo te laten slagen, 

is het niet alleen belangrijk om te zoeken naar mogelijkheden in het curriculum zoals bij burger-schap, maar ook om naar de behoefte van de student te luisteren. Aangezien er ruim 500.000 mbo-studenten zijn en ruim 60 mbo-scholen met uiteenlopende opleidingen, ligt hier wel een uitdaging. Toch is er een aantal overkoepelende uitgangspunten.”

Aanmelden

De pilot die inmiddels gestart is, loopt tot aan het einde schooljaar ’23-’24. Meld het bij je teamleider of voorzitter RvB als je wilt deelnemen aan de pilot MBO Card met budget. Meer weten of de school direct aanmelden kan via: . Meer informatie vind je op: educatie.cjp.nl/cjp-in-het-mbo.

Tijdens de coronacrisis ging het slechter met studenten dan daarvoor

Rozemarijn Schouwenaar en Huub Braam, van het LKCA zijn blij met de pilot. “Alle initiatieven die de culturele ontwikkeling van mbo-studenten ondersteunen zijn nodig. Als gevolg van onder meer de coronacrisis is het belangrijk om niet alleen aandacht te besteden aan de leerachterstanden, maar zeker ook aan de leef-achterstanden.”

Onderzoek van de onderwijsinspectie is duidelijk: ‘Tijdens de coronacrisis ging het slechter met studenten dan daarvoor in mentaal, sociaal en fysiek opzicht’. Dit sluit aan bij signalen die we horen vanuit de mbo-sector. “Je kunt een hyperfocus hebben op leerachterstanden, maar wij vinden leef-achterstanden nu net zo belangrijk, zo niet  belangrijker”, vertelt Practor Brede Vorming Koen Vos/ ROC Friese Poort. Om te werken aan deze leef-achterstanden zijn kunst en cultuur volgens Vos en ook de voorzitter van de RvB Remko Meijerink belangrijke middelen. Huub en Rozemarijn vervolgen: “Met cultuureducatie werk je aan verbinding, weerbaarheid en empathisch vermogen”.

Dit zijn allemaal competenties die hard nodig zijn en een plek moeten krijgen binnen burgerschap, binnen persoonsvorming. Dat de MBO Card een plek krijgt binnen burgerschap is een natuurlijke verbinding, omdat we uit praktijkonderzoek weten dat de meeste kunst- en cultuurinitiatieven in burgerschap (en/of Nederlands) worden uitgevoerd. 
LKCA adviseert in de Pilot MBO Card en werkt aan meer cultuureducatie op het mbo door onderzoek en kennisdeling. Info: www.lkca.nl/categorie/werkveld/mbo/www.lkca.nl/artikel/cultuuronderwijs-mbo-friese-poort/

De nieuwste artikelen wekelijks in je mail? MELD JE AAN voor de PrimaOnderwijs nieuwsbrief.

 

Reacties niet mogelijk

LEES MEER OVER

cjp | cultuur

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor de PrimaOnderwijs nieuwsbrief

PrimaOnderwijs nieuwsbrief

Ontvang één keer per week de nieuwste artikelen van PrimaOnderwijs in je mail!



Privacy Statement is van toepassing

PrimaOnderwijs.nl maakt gebruik van cookies

Wij vragen uw akkoord voor het gebruik van cookies op onze website. Sommige cookies plaatsen we altijd om de website goed te laten werken. Ook plaatsen we altijd een cookie om volledig anoniem het gebruik van onze website te analyseren. Onze website maakt van meer cookies gebruik die niet noodzakelijk zijn, maar wel nuttig. Zodat u bijvoorbeeld berichten kunt delen op social media. Door op 'Akkoord' te klikken ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Meer informatie is beschikbaar in ons cookiebeleid.

OK Toestaan Weigeren Lees voor meer informatie onze privacyverklaring privacy » Privacy- en cookiebeleid Dit veld is niet ingevuld De ingevulde tekst is te kort De ingevulde tekst is te lang