Hoe bereid je jongeren voor op een gouden toekomst? Zo pakken deze mbo-scholen dat aan.
Floris Beltman is docent loopbaan en burgerschap op de opleiding Haarverzorging van het MBO College Zuid in Amsterdam.
‘De lessen loopbaan en burgerschap zijn megabelangrijk om studenten voor te bereiden op hun toekomst. Niet alle studenten krijgen namelijk alles als vanzelfsprekend vanuit huis mee. Denk aan hoe je je presenteert tijdens een sollicitatiegesprek: welke kleding is dan gepast? Sommige leerlingen vinden het heerlijk om een jas aan te houden of een capuchon te dragen, dat is ook heel normaal in hun vriendengroepen. Maar tijdens een sollicitatiegesprek voor een baan bij een kapper is dat minder gepast. Dat soort onderwerpen passeren de revue.’
Eigen zaak openen of werken voor een baas? ‘Voor burgerschap laat ik de sociaal-maatschappelijke, politiek-juridische, economische dimensie en de dimensie vitaal burgerschap aansluiten bij het kappersberoep. Ik merk dat studenten alles dan beter oppikken. Tijdens economie praten we over de voor- en nadelen van een eigen zaak openen of werken voor een baas. Voor politiek gingen de studenten online in gesprek met een kamerlid van de VVD. Ze vroegen hem hoe hij zelf was op school. Soms laat ik studenten een politieke partij oprichten. Dan mogen ze een mening vormen over een bepaald onderwerp, bijvoorbeeld over wonen.’
Debat: ‘Voor de politiek-juridische dimensie zetten we debatten in. De studenten bedenken onder mijn begeleiding zelf de stellingen en de debatregels. Laatst debatteerden ze over discriminatie bij kappers: mag je eigenlijk wel een mannentarief en een vrouwentarief hanteren? Volgens de studenten zouden die tarieven niet hoeven te bestaan, want het gaat om wat je met iemands haar doet. Prachtig hoe studenten over deze onderwerpen nadenken.’
Loopbaan: ‘Bij loopbaan zoomen we in op thema’s als: hoe maak je een sollicitatiebrief, hoe zoek je vacatures, hoe benader je je netwerk, wat zijn je sterke kanten en valkuilen. We gaan bijvoorbeeld pitches maken waarin studenten zichzelf kort presenteren in de klas. Zo kunnen ze elkaar feedback geven en de goede voorbeelden van elkaar overnemen.’
Tips: ‘Stem de lessen en onderwerpen af op de beroepspraktijk. Praat met studenten over wat zij belangrijk vinden op hun werk en hoe ze daar handen en voeten aan geven. Zo denken ze na over normen en waarden. Laatst vertelde een student dat hij netjes wil werken, bijvoorbeeld door de geknipte haren snel weg te vegen. Als een leerling grof taalgebruik gebruikt, houd ik een spiegel voor en vraag: ‘Zeg je dat ook in de kapperszaak?’ Daar zien ze de meerwaarde zeker van in.’
Farouk El Mouhajir stoomt nieuwe docenten burgerschap klaar.
Farouk El Mouhajir geeft vakdidactiek en politicologie op de lerarenopleiding maatschappijleer van Fontys in Tilburg. Zijn studenten gaan na hun opleiding aan de slag als docent maatschappijleer op het voortgezet onderwijs òf als docent burgerschap op het mbo.
‘Leerlingen voorbereiden op de toekomst en hun rol als burger in onze samenleving: daar draait het om in het onderwijs. Alle mbo-scholen vullen de lessen burgerschap op hun eigen manier in. Zo werkt de ene docent vaak met projecten en trekt de andere docent erop uit met zijn of haar leerlingen om een kijkje te nemen achter de schermen bij de rechtbank of de Tweede Kamer. Dat maakt maatschappelijke onderwerpen erg levendig. Ook zoomen docenten in op de vraag: hoe kun je een gesprek met elkaar voeren en hoe kun je het oneens zijn met elkaar?’
Nieuwe generatie burgerschap-docenten: ‘Mijn studenten ontwerpen en geven lessen op hun stageplekken die hun leerlingen laten nadenken over de samenleving. We oefenen hoe je leerlingen kunt uitnodigen om met elkaar in gesprek te gaan. Als je als docent bijvoorbeeld iets vertelt over het onderwerp vooroordelen, kun je leerlingen vervolgens vragen hoe zij daar over denken. Het is hierbij belangrijk om een veilig klimaat te scheppen waarin leerlingen hun mening durven uiten en openstaan voor de mening van anderen. Want samenleven is niet altijd gemakkelijk. Zelf doe ik dat ook in mijn lessen: investeren in de relatie met leerlingen. Door ze serieus te nemen, naar ze te luisteren en het goede voorbeeld te geven. Maar bijvoorbeeld ook door zelf te laten zien dat je weleens twijfelt, door je fouten toe te geven of te zeggen dat je sommige dingen soms ook niet helemaal weet.’
Buiten school aan de slag: ‘Ik neem mijn studenten ook mee op excursies naar de Tweede Kamer in Den Haag, de rechtbank en verschillende musea. En ik adviseer ze ook om buiten school aan de slag te gaan met de thema’s die binnen burgerschap vallen: neem een abonnement op een opinieblad of sluit je aan bij een studentenvereniging waar veel wordt gedebatteerd. We weten niet hoe de toekomst eruit ziet. Onze studenten geven de toekomst zelf vorm met de tools en kennis die wij aanreiken.’