Het vernieuwde lesmateriaal van Stichting LEF is inmiddels al een poosje in gebruik. Docenten zijn tevreden over de gastlessen die bij hen op de opleiding gegeven worden. Het is interactief en sluit heel goed aan op de doelgroep.
Dinant Jimmink docent Nederlands, rekenen en burgerschap bij Aventus, locaties Zutphen en Deventer.
"Wij zijn hartstikke blij met de gastlessen. Zelf geef ik les binnen Techniek en Mobiel. We gebruiken geen boeken voor burgerschap. Ons opleidingsinstituut verzorgt vier keer per jaar burgerschapsdagen op de hoofdvestiging in Apeldoorn. We nodigen workshopgevers uit, waaronder Stichting LEF.
De gastdocent gaat gelijk interactief aan de slag. De studenten krijgen de vraag wat ze willen later en hoe ze dat denken te bereiken. Dat gaat allemaal heel losjes. Door deze vraag te stellen, weet de gastdocent wat voor groep hij of zij voor zich heeft. Ze kunnen goed schakelen en ze weten de aandacht vast te houden. Ze voelen de groep goed aan en pakken voorbeelden uit de praktijk die aansluiten bij de wereld van de studenten. Bij BOL studenten gaat het bijvoorbeeld over stagevergoeding. Maar BBL studenten zijn al aan het werk, dus dan heb je het over andere dingen.
De gastdocent betrekt alle studenten bij de vraag ‘wat beweegt jongeren’, zo zetten ze elkaar ook aan het denken. Dat helpt mee om ze bewust te maken van waarmee ze bezig zijn. Na alle gastlessen hoor ik regelmatig terug ‘die workshop over geld was wel interessant, daar kregen we goeie tips’.
En de organisatie is goed geregeld: ik stuur een mailtje met datum en tijd en Stichting LEF regelt dan iemand. Verder hoef je er zelf niks voor te doen.”
Studenten bleven zelfs na de les hangen om vragen te stellen
Rachida Kotati, docent Engels, loopbaanbegeleider, zakelijk dienstverlening op het Summa College, Eindhoven. Niveau 2 business-assistent. BOL-opleidingen.
"Ik bied de gastlessen aan tijdens de loopbaan-lessen. Dat bevalt heel goed. De aandacht voor de student is heel belangrijk. De mate van hun zelfstandigheid is groot, omdat ze vaak van niet-westerse afkomst zijn. Zij weten vaak al heel veel over het aanvragen van toeslagen, of hoe het zit met duo. Maar ze staan wel open voor iemands expertise. Een van de gastdocenten wist bijvoorbeeld heel veel over ZZP-er worden. De studenten bleven zelfs na de les hangen om vragen te stellen.
De gastdocenten verdiepen zich echt in de doelgroep en zoeken de verbinding. Als je niet weet dat veel studenten al aan het freelancen zijn via United,
dan sla je de plank al mis. Je moet weten waar ze naar kijken, welke influencers er toe doen. Bij Stichting LEF kiezen ze echt mensen uit die aansluiten bij de doelgroep.
Begrip hebben, interesse hebben en het gesprek aangaan zijn belangrijk. Mijn studenten zijn geen jongeren met een zorgeloos leventje. Ze moeten vaak keihard werken. En een aantal is heel ondernemend. Voor docenten en de mentor zijn de lessen ook waardevol, want je hoort heel veel over studenten
dat je nog niet wist. Die positieve opstelling richting studenten is belangrijk. Ze veroordelen niet, maar denken mee en leggen uit wat je rechten zijn.”
Yolande Kleinjan, Examenbureau HV/Docent LC Albeda College en Ingrid Harper, docent BIN-lessen, Albeda Beauty & Fashion College – Rotterdam BOL en BBL
Yolanda: “Eerstejaars krijgen BIN (Burgerschap, Ict en Nederlands). Daarbinnen organiseren we ook gastlessen en we nodigen al een aantal jaren daar LEF voor uit.”
Ingrid: “Wat opvalt, is dat het mensen uit de praktijk zijn. Dat geeft de studenten een soort echtheid. De eerste les bestaat uit kennismaken en dan wordt de vraag gesteld hoe je omgaat met geld. Daarmee krijgen ze een goed beeld van de studenten en hun kennisniveau. Als bijvoorbeeld blijkt dat salarisstroken onvoldoende begrepen worden, spelen ze daarop in. Of ze zoomen in op snel geld verdienen als daar veel vragen over zijn.”
Yolande: “Vorig jaar bleek tijdens zo’n gastles dat zorgverzekeringen heel veel vragen bij onze studenten oproept. Naar aanleiding daarvan hebben ze een
bijeenkomst voor alle eerstejaars georganiseerd om hun meer info over zorgverzekeringen te geven.”
Ingrid: “De gastdocent vertelt een verhaal en probeert op die manier te connecten. Er zijn hier bijvoorbeeld avondlessen en veel studenten laten dan eten bezorgen. Samen met de gastdocent gingen ze uitrekenen wat het nou scheelt als je het bezorgen 1 keer in de week vervangt voor een eigen meegenomen maaltijd. Sindsdien neemt een aantal studenten eten mee en weten ze goed de koelkast en magnetron te vinden. Ze zien dat het direct op hun uitgaven scheelt.”
Yolande: “Het is prettig dat het niet door de ouders wordt gezegd. Een gastdocent staat verder weg dan de eigen docent of een ouder.”
Interesse in de lessen?
Lees hier meer over de verschillende modules: https://lefnet.nl/lesprogramma/
Direct aanmelden is mogelijk via: https://lefnet.nl/aanmelden/
De nieuwste artikelen wekelijks in je mail? MELD JE AAN voor de PrimaOnderwijs nieuwsbrief.
Reacties