Hoe leer je de studenten om verantwoordelijk met geld om te gaan? Eén van de manieren is door de gastlessen van Stichting LEF aan te vragen, verzorgd door gastdocenten uit de financiële wereld. Dialoog in de klas is heel belangrijk. Studenten hebben vaak geen idee van hun eigen inkomsten en uitgaven. Vijf gastdocenten vertellen er graag meer over.

Mariëlle Duin-Numan, directeur Pensioenfondsen Services bij een verzekeringsmaatschappij

“Met de lesstof van Stichting LEF worden de studenten geleidelijk bewuster van hun eigen financiële situatie. Het is slim opgezet, want de studenten kunnen echt aan de slag met hun eigen omstandigheden. Spaardoelen vind ik een mooi voorbeeld. Vaak willen ze sparen voor een rijbewijs, een telefoon of een woning. Ik stel hen de vraag ‘Hoe bereik je dat?’. Als ze inkomsten en uitgaven vervolgens naast elkaar zetten, werkt dat als een eyeopener. Geld gaat er gemakkelijk uit. Studenten zeggen weleens ‘dat overkomt me’. Door inzicht in hun eigen situatie te geven, ervaren ze dat zelf keuzes kunnen maken en invloed kunnen uitoefenen. Het is mooi om te zien dat het kwartje dan valt. Daarnaast ga ik met hen in gesprek over ‘wie kan jou helpen?’. Dat kan dan over hun directe omgeving gaan, maar ook over handige websites van instanties. Op die manier leren ze de echte waarde van het geld en hun eigen verantwoordelijkheid. Zo gaan ze zekerder de toekomst in, want die toekomst is niet ver meer.”

Cor Dammers, hypotheekadviseur

“Ik help met vragen als ‘Hoe krijg je zorgtoeslag? Wat zijn de gevolgen van de aanschaf van een telefoonabonnement en weet je dat je belastingteruggave kunt ontvangen als je een bijbaantje hebt?’. De lessen van Stichting LEF zitten goed in elkaar. Zeker met LessonUp. In plaats van dat studenten tijdens de lessen afgeleid worden door hun telefoon, moeten ze nu hun telefoon gebruiken om bij de les te blijven. Tijdens het lesgeven heb ik de vrijheid om eigen voorbeelden te gebruiken. Zo wilde ik eens mijn cv laten uitprinten, dat regelde ik gemakkelijk online. Later bleek dat ik, zonder het te weten, een abonnement had afgesloten, waar ik elke maand euro’s aan betaalde. Hiermee laat ik zien dat iets heel gemakkelijk lijkt, maar dat je wel moet blijven opletten. Wanneer ik voor de klas sta, ga ik mee met ‘the flow’. Als het nodig is, breek ik in met een filmpje of liedje. Ooit ben ik een les begonnen met sinterklaasliedjes. Dat leidde spontaan tot een polonaise in de klas.”

Anja is inzetbaarheidsdeskundige en Wouter scrummaster en vertrouwenspersoon. Ze geven vaak samen les.

Wouter: “Het nieuwe lesmateriaal is actueel en interactief, waarbij de telefoon niet als stoorzender, maar als tool fungeert. Wij wijken nogal eens af van de lesstof, wanneer we merken dat ergens meer behoefte aan is. Je hebt met studenten te maken waarbij de één een Rolex draagt en de ander zich afvraagt waar hij vanavond moet slapen.” Anja: “We zijn niet alleen aan het zenden en werken geen sheets af. We proberen altijd aan te sluiten bij hun belevingswereld. Door deze benadering blijven studenten soms langer hangen om vragen te stellen. Zo weten we dat het hen echt bezighoudt. Er zijn genoeg studenten die leven met het idee ‘ik kan overal geld lenen’, alsof geld gratis is. Waarde van geld is nu anders. Daarnaast sponsoren ouders veel, waardoor kinderen de waarde ook niet goed meekrijgen. Wouter: “We zijn niet belerend, maar hopen inzicht te geven. Een student vertelde dagelijks in de kantine 2 frikandelbroodjes te kopen. Dat ging over zo’n 700 euro per jaar. Waarop een ander zei: ‘Daarvan ga ik op vakantie!’. Studenten zijn scherp naar elkaar tijdens zo’n les. Door onderlinge dialogen blijft lesstof goed hangen.”


Mariska van der Wal, medewerker dagelijkse bankzaken

De confrontatie met de eigen uitgaven is een mooi onderdeel van het lesmateriaal. Zo moeten de studenten een formulier invullen met inkomsten en uitgaven. Daaruit blijkt dat ze vaak geen idee hebben hoe ze financieel handelen. Een van de studentes kwam er op die manier achter dat ze 250 euro per maand aan roken en energydrankjes uitgaf.
Ik zorg er ook voor dat ze met elkaar in gesprek gaan. Ze horen dan van elkaar dat de één bijna niet rondkomt en dat de ander werkt met een huishoudboekje en bijbaantjes heeft. Ik geef ze veel het woord, zo zorg ik ervoor dat ze betrokken blijven en elkaar tips geven. Dat kan zelfs een advies zijn om bij een andere supermarkt te solliciteren, omdat je daar meer verdient. Binnen LessonUp zie je precies wie niet antwoordt. Die studenten kun je er dan bij betrekken met de vraag ‘waarom heb jij geen keuze kunnen maken?’. We leiden de studenten door de wirwar van weetjes in de financiële wereld. Behalve praktische onderwerpen, zijn er ook onderwerpen als ‘geldezels’, waarbij rekeningen van studenten worden misbruikt. Docenten kennen dit fenomeen vaak ook niet en studenten kennen de gevolgen niet: ze krijgen een strafblad, ouders zijn aansprakelijk enzovoort.”

 Ook lessen aanvragen voor jouw studenten? Neem een kijkje op: https://lefnet.nl/voor-scholen/

De nieuwste artikelen wekelijks in je mail? MELD JE AAN voor de PrimaOnderwijs nieuwsbrief.

 

Reacties niet mogelijk

LEES MEER OVER

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor de PrimaOnderwijs nieuwsbrief

PrimaOnderwijs nieuwsbrief

Ontvang één keer per week de nieuwste artikelen van PrimaOnderwijs in je mail!



Privacy Statement is van toepassing

PrimaOnderwijs.nl maakt gebruik van cookies

Wij vragen uw akkoord voor het gebruik van cookies op onze website. Sommige cookies plaatsen we altijd om de website goed te laten werken. Ook plaatsen we altijd een cookie om volledig anoniem het gebruik van onze website te analyseren. Onze website maakt van meer cookies gebruik die niet noodzakelijk zijn, maar wel nuttig. Zodat u bijvoorbeeld berichten kunt delen op social media. Door op 'Akkoord' te klikken ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Meer informatie is beschikbaar in ons cookiebeleid.

OK Toestaan Weigeren Lees voor meer informatie onze privacyverklaring privacy » Privacy- en cookiebeleid Dit veld is niet ingevuld De ingevulde tekst is te kort De ingevulde tekst is te lang