“Het maakt mij niet uit wat het advies wordt, als het maar geen vmbo is.” Het is de tijd van de open dagen en er zijn weer veel kinderen die met hun ouders hun mogelijke toekomstige school bezoeken. Als docent van het profiel Dienstverlening en Producten mag ik voorlichting geven aan bezoekende ouders en hun kinderen. Ik sta in het praktijklokaal te praten met de moeder van Cato. Ze geeft mij heel duidelijk te kennen dat haar dochter absoluut niet naar het vmbo gaat. Ze vertelt trots dat de meester van Cato heeft aangegeven dat als ze haar best blijft doen, ze waarschijnlijk kan instromen op havoniveau. Een passant laat moeder ook nog weten dat het toch algemeen bekend is dat je met een vmbo-diploma veel minder kansen op de arbeidsmarkt maakt.
Leren door doen
Ik kijk naar Cato, ze staat inmiddels bij één van onze keukenblokken. Ze bakt een pannenkoek onder de bezielende leiding van Jarno, een van onze klas 4 leerlingen. Ik zie Cato genieten. “Dit is echt vet, zo’n grote keuken.” Cato luistert aandachtig naar Jarno die zijn best doet om haar te leren dat je hygiënisch moet werken in de keuken. Daarna buigen ze zich gezamenlijk over het recept en pakt Cato alvast de maatbeker.
Ik ben trots op Jarno, wat doet hij het goed als gastheer van onze opleiding. Een keukenprins zal hij niet worden, maar je ziet dat hij het leuk vindt om praktisch bezig te zijn. Jarno geniet vooral van de ICT- en de technieklessen. Hij helpt zelfs bij de helpdesk van school! En samen met de PR-afdeling werkt hij aan een poster voor de meeloopochtend. Jarno leert door doen. Meester Stefan schreef ook een mooie blog over leren door doen.
Onbekend maakt onbemind
Hoe komt het toch dat er zo denigrerend wordt gesproken over het vmbo? Met name over de richting basis en kader. Waar komt dat toch vandaan? Laten we dichtbij beginnen. Bij onze eigen beroepsgroep. Weten onze collega’s in het primair- en het voortgezet onderwijs wel wat de basis- en kaderleerling allemaal leert en welke prachtige uitstroommogelijkheden er zijn? Weten onze collega’s waar deze leerlingen terecht komen op de arbeidsmarkt? Onderzoek wijst uit van niet. Hoog tijd om een boekje open te doen over het mooie veelzijdige en uitdagende vmbo onderwijs.
Natuurlijk weten wij wat onze leerlingen leren. We hebben toch doelen, een leerlijn, een plan, een PTA. Maar dringt het daarbij wel tot ons door dat de collega’s van de basisscholen en de onderbouw vmbo ook moeten weten waar we onze leerlingen uiteindelijk voor opleiden? In de blogs van meester Stefan lees je ook hele mooie voorbeelden.
Vmbo'ers in de toekomst
Denk eens een paar jaar vooruit. Je komt veel leerlingen ongetwijfeld weer tegen. Als medewerker bij de BSO, in het ziekenhuis, in het restaurant, de garage, de bouwmarkt, de winkels waar je boodschappen doet. We hebben de vmbo'ers in de toekomst keihard nodig. Onze leerlingen zullen straks deelnemen aan een veeleisende en snel veranderende maatschappij waar ze moeten multitasken, schakelen, vernieuwen en voortdurend beslissingen nemen. En daar spelen we met ons lesprogramma binnen 'Dienstverlening en Producten' op in.
Betekenisvolle setting
Het profiel Dienstverlening en Producten leidt breed op: bouwtekeningen maken en lezen, 3D ontwerpen en printen, websites en apps ontwikkelen, verkoopgesprekken voeren, planningen en berekeningen in Excel maken, maaltijden bereiden, activiteiten voor groepen organiseren, filmpjes editen, promotieplannen maken en noem maar op. Zoveel mogelijk in een betekenisvolle setting. Dus we gaan er op uit en halen mensen binnen in de school. Met kerst organiseren we samen met het Leger des Heils een kerstmaaltijd voor buurtbewoners. Wekelijks zijn er leerlingen actief in het verzorgingstehuis dichtbij de school. We bezoeken bedrijven waar 3D-printers en robots worden ontwikkeld en ingezet. We nodigen mensen uit die ooit op het vmbo zaten en nu een eigen bedrijf runnen. Inspirerende voorbeelden waar onze leerlingen zich aan op kunnen trekken. Want de vmbo'er er doet ertoe!
Onderwijsaanbod op het vmbo
Deze mogelijke toekomstige vmbo'ers hebben onderwijzers nodig die goed op de hoogte zijn van wat het onderwijsaanbod is op het vmbo. En niet te vergeten, waar een vmbo'er uiteindelijk een plek vindt in de samenleving. Dus, begin bij jezelf. Verdiep je in de leerling en zijn toekomst. Wees trots op je leerlingen, op wat ze kunnen en op wat ze willen leren. En vertel dat door aan de meesters en juffen van nu!
Laat de leerling schitteren
Nog even terug naar Cato en haar moeder, die zitten samen te genieten van de door Cato gemaakte pannenkoek. Cato vertelt honderduit over haar ervaringen in onze schoolkeuken. Ze heeft gehoord dat je niet alleen maar pannenkoeken bakt tijdens de lessen, maar dat de leerlingen ook producten verkopen in de kantine. Ze moeten dan zelfs achter de kassa staan. En of mama ook de posters heeft zien hangen in het lokaal? Die hele mooie daar rechts is van Jarno. Dat is echt moeilijk hoor! Cato: “Ik denk dat ik naar deze school ga. Dit vind ik gewoon leuk.” Cato is aan het schitteren en die schittering wordt met verwondering door haar moeder opgemerkt. De moeder van Cato heeft meer oog gekregen voor een plaats waar recht wordt gedaan aan de wensen en behoeften van Cato. Ik wens Cato een plek toe waar ze de gelegenheid krijgt om te gaan schitteren. En Jarno krijgt van mij een dikke high five. Goed gedaan jongen. Zie hem eens stralen!
Tot ziens Cato, tot ziens Jarno. We komen elkaar vast nog eens tegen. En dan heb ik jullie keihard nodig!
Annelies Dijkema
Marjan de Groot
Docenten Dienstverlening en Producten
Resp. Greijdanus Meppel en Guido Amersfoort