Titel: Tussen thuis en school - Handboek contextuele leerlingbegeleiding
Schrijver: Ard Nieuwenbroek, Wim van Mulligen, Piet Gieles
Uitgeverij: Acco Learn
Bladzijdes: 208
Thema: leerlingbegeleiding
Dit handboek geeft de leerkracht, de intern begeleider en wie ook met jongeren werkt, handvatten om op een gerichte manier ondersteuning te kunnen bieden. De eerste uitgave van dit boek komt uit 2001 en is inmiddels grondig bewerkt en uitgebreid met nieuw opgedane kennis en ervaring.
Kern van het boek is dat, aan de basis van goede begeleiding, het inzicht staat dat ouders bij het proces betrokken moeten worden. De verbondenheid tussen ouders en kind kan nooit echt verbroken worden. Deze dynamische loyaliteitsband heeft een sterke invloed op het schoolleven van de leerling. Tijd voor iedere begeleider om zich in deze theorie te verdiepen, wil je echt steun kunnen bieden.
Deel 1 behandelt de theorie van contextuele leerlingbegeleiding. De dynamische driehoek tussen school, ouders en kind wordt beschreven. Samenwerking tussen deze drie en het nemen van de eigen verantwoordelijkheid staan voorop. Ieder staat in zijn eigen context. Wanneer de relaties binnen deze driehoek in balans zijn, heeft het kind optimale groeimogelijkheden.
Met verticale loyaliteit bedoelen we loyaliteit tussen ouder en kind. Deze is gebaseerd op instinct. De band is levensbepalend. Als kinderen zich negatief uitlaten over hun ouders, betekent dat niet dat de leerkracht mee mag praten. Binnen relaties kunnen dilemma’s voorkomen, die ervoor zorgen dat deze loyaliteit onder druk komt te staan. Een ander interessant onderwerp hier is onrecht en het destructieve en constructieve gedrag wat hierop kan volgen.
Deel 2 gaat over contextuele vaardigheden. Het begint met informatie over meervoudige partijdigheid. Een begeleider mag geen partij kiezen en ook niet neutraal zijn. Van een leerkracht of begeleider wordt meervoudige partijdigheid verlangd. De begeleider moet rekening houden met de belangen van de afwezige en van zichzelf. Meervoudig partijdig zijn is een vaardigheid die te trainen is. Een gouden regel: Zie achter iedere leerling, waarmee je in gesprek bent, zijn ouders staan en andersom. Daarmee heb je respect voor de belangen van beide partijen.
Een genogram is een contextueel hulpmiddel om, tijdens zo’n gesprek, de context van de leerling snel helder te krijgen als systematische weergave zijn familie. Interessant zijn hier de vele voorbeeldvragen die je in het gesprek zou kunnen gebruiken.
Deel 3 zoomt in op de praktijk van contextuele leerlingbegeleiding: wanneer is leerlingbegeleiding nodig? Dit wordt uitgelicht met een zevental situaties. Een daarvan is faalangst. Het is een van de meest voorkomende problemen uit onze prestatiemaatschappij. Ook pesten, depressie en destructief gedrag komen aan de orde.
Dit boek is uitermate geschikt voor een ieder die met begeleiding van jongeren te maken heeft. Het boek is makkelijk leesbaar en goed ondersteund door praktijkvoorbeelden uit basis- en voortgezet onderwijs. Deze zijn te herkennen aan de blauwe tekstblokken. Het zet je als leerkracht weer even aan het denken of jouw manier van communiceren met je leerling wel zo effectief is. Vooral in deze tijd van corona en thuiswerken, waarin veel leerlingen mentaal worstelen en motivatie soms ver te zoeken is. Het is belangrijk dat leerkrachten tijd vrij maken voor kindgesprekken. Welbevinden is namelijk nog steeds de eerste voorwaarde om tot leren te kunnen komen. Dit boek biedt uitkomst!
Winactie
Speciaal voor lezers van PrimaOnderwijs mogen wij 3 boeken weggeven! Wil je kans maken op het boek Tussen thuis en school? Vul onderstaand formulier in! Op 10 maart brengen we de winnaars per mail op de hoogte.