Kinderen leren fietsen zonder wieltjes, tot tien tellen en zwemmen. Ze krijgen vriendjes en maken ruzie. Maar kinderen ontwikkelen zich niet alleen motorisch, cognitief en sociaal-emotioneel. Ze vormen ook hun eigen ‘kijk op de wereld’, hun eigen levensbeschouwing. En wat is mooier dan het delen van die ontwikkeling met hun klasgenoten tijdens acht basisschooljaren, waarin eigen identiteit en persoonlijkheid tot bloei gaan komen?
Kinderen geven voortdurend betekenis of ‘zin’ aan alles wat ze meemaken. Ook zonder een religieuze context ontwikkelt iedereen op deze manier een levensbeschouwing in wisselwerking met anderen en de wereld om hen heen. Levensbeschouwing is het bezig zijn met betekenisgeving. De vraag die met Kleur op school aan kinderen wordt gesteld als het levensbeschouwelijk gesprek wordt gevoerd, is dan ook: wat betekent iets voor jou?
Sociaal-emotionele ontwikkeling
Waarom is betekenisgeving zo belangrijk voor sociaal- emotionele ontwikkeling? Bij sociaal-emotionele ontwikkeling en sociaal-emotioneel leren gaat het meestal om hoe het hoort en de regels voor gedrag. Kinderen weten heel goed hoe ze ‘sorry’ moeten zeggen. En ze kennen verschillende manieren om conflicten op te lossen: ‘Samen spelen, samen delen’ of ‘Stop, denk, praat en doe’. Als je dit soort sociaal wenselijke antwoorden wilt vermijden, bedenk dan eens een sociaal-emotioneel thema dat je aanvliegt vanuit betekenisgeving. Antwoorden op vragen over een verhaal waarin het gaat over pesten staan dan niet van tevoren vast. Een vraag als ‘waarom pesten kinderen?’ kan vanuit betekenisgeving door kinderen zelf worden beantwoord. Kinderen verkennen dan de eigen betekenis, van binnenuit. En niet van bovenaf opgelegd. Dat beklijft veel beter.
‘Kleur op school verbindt’
‘Als je de lessen volgt zoals Kleur op school ze aanbiedt, merk je dat je veel uit de kinderen kunt halen en dat de lessen wel degelijk betekenis hebben voor hun persoonlijke ontwikkeling. Het sluit heel mooi aan bij de leefwereld van de kinderen. Ze kunnen hun eigen gevoel, idee en gedachten kwijt. Er ontstaat meer onderling respect.’ Leerkracht groep 6, openbare school Arnhem
De leerkracht als begeleider
De rol die je als leerkracht hebt bij de lessen van Kleur op school is vooral die van begeleider. Je bent bij deze lessen geen kennisbron of iemand die het ‘goede antwoord’ weet. Op de meeste vragen die op tafel komen, is er niet zoiets als het goede antwoord. Je draagt zorg voor een veilige sfeer waarin kinderen zich durven uit te spreken over zaken die voor hen wezenlijk zijn. Je stelt verdiepende vragen, vraagt door en geniet van de vragen van de kinderen. Mooie vragen stellen, is bij Kleur op school belangrijker dan juiste antwoorden geven. En dat geldt ook voor de kinderen!
Laat je verrassen door de veelkleurige geluiden die in je groep naar boven kunnen komen. Meer informatie of een gratis proefnummer? Neem een kijkje op kleuropschool.nl.